Інформаційні матеріали з проекту Стратегії економічного і соціального розвитку Луганської області на період до 2015 року
З метою виконання Законів України «Про стимулювання розвитку регіонів», «Про державне прогнозування і розробки програм економічного і соціального розвитку України», постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2006 № 1001 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2015 року» облдержадміністрацією спільно з Національним інститутом стратегічних досліджень України розроблений проект Стратегії економічного і соціального розвитку Луганської області на період до 2015 року.
Стратегія економічного і соціального розвитку Луганської області на період до 2015 року повинна відрізнятися від загальнодержавних програмних документів, і повинна враховувати специфіку регіонального планування, особливості соціально-економічного розвитку регіону і конкретику його сучасних проблем.
Місія Стратегії «Луганська область – східна брама Україні яка розкриває її високі стандарти життя завдяки духовній єдності, соціальної справедливості, політичної стабільності і інноваційності економіки».
Аналіз сучасного соціально-економічного стану Луганської області дає підстави виділити пріоритетні напрями і завдання Стратегії економічного і соціального розвитку Луганської області на період до 2015 року.
Стратегічні напрями розвитку регіону:
1) Реструктуризація і диверсифікація економіки регіону
- головним пріоритетом структурних перетворень в регіоні повинна стати технологічна перебудова промисловості на основі розвитку ресурсозберігаючих технологій для забезпечення конкурентоспроможності регіональної економіки. З метою ліквідації галузевих диспропорцій в розвитку промисловості потрібно нарощувати потужності машинобудування, хімії і нафтохімії, легкої і харчової промисловості. Необхідним є створення регіональних промислових кластерів; поліпшення коопераційних зв'язків; забезпечення сприятливих умов для залучення зовнішнього капіталу і інвестицій, створення сприятливих умов розвитку ефективного конкурентоспроможного аграрного сектора, створення умов для комплексного розвитку сільських територій, вирішення соціальних проблем сіла.
2) Розвиток галузей з високим інноваційним потенціалом
- Необхідно направити зусилля на зростання інноваційного потенціалу економіки регіону. Прискорений розвиток високотехнологічних виробництв по випуску конкурентоспроможної продукції і формування експортного потенціалу є можливим лише завдяки впровадженню світових і вітчизняних науково-технічних досягнень.
- Необхідно підтримувати науково-дослідні і освітні установи, діяльність яких пов'язана з пріоритетними секторами регіональної економіки, а також забезпечувати передачу результатів наукових досліджень для потреб виробничої сфери.
3) Розвиток ринкового середовища. Підтримка малого і середнього підприємництва
- Економічний розвиток в умовах соціальної орієнтованої економіки є результатом поєднання визначальних чинників – приватної підприємницької ініціативи і вільної ринкової конкуренції між суб'єктами господарювання. Стимулювання їх розвитку стає однією з найважливіших передумов економічного зростання.
- Створення цілісної і ефективної системи підтримки малого і середнього бізнесу в регіоні здійснюватиметься шляхом реалізації Національної, регіональної і місцевих програм розвитку малого підприємництва, що сприятиме вирішенню ключових проблем ведення бізнесу – ресурсному, інформаційному і фінансово-кредитному забезпеченню підприємців області.
4) Реформування житлово-комунального господарства, реконструкція і розвиток інженерної і транспортної інфраструктури
Ключовим завданням розвитку економіки регіону є необхідність розробки і впровадження житлово-комунальної реформи в регіоні. Вона повинна забезпечити демонополізацію, конкуренцію і розвиток галузі, проведення нової тарифної політики і захист прав споживачів послуг, надання комунальних послуг що відповідає певним нормативам і стандартам при дотриманні умов економічної обґрунтованості і соціальної справедливості.
5) Розвиток людського потенціалу: поліпшення демографічної ситуації, забезпечення раціональної зайнятості населення, підвищення ефективності використання трудових ресурсів, розвиток сфери соціальних послуг і культурного простору
- Поліпшення демографічної ситуації
Для реалізації цього напряму необхідно всіляко стимулювати народжуваність, з наданням широкого круга податкових і соціальних пільг. Потрібно широко застосовувати довгострокове кредитування будівництва і отримання житла не тільки для молодих сімей.
- Забезпечення раціональної зайнятості населення, підвищення ефективності використання трудових ресурсів
Політика розвитку людських ресурсів на регіональному рівні буде направлена на забезпечення повної зайнятості працездатного населення. Зусилля місцевих органів державної влади повинні концентруватися на введенні дієвих стимулів щодо створення робочих місць у всіх сферах економічної діяльності, забезпеченні гарантій зайнятості в процесі реструктуризації підприємств, на підтримці підприємництва і самозайнятості населення, розширенні практики суспільних робіт, підвищенні гнучкості ринку праці.
- Розвиток сфери соціальних послуг і культурного простору Вирішення комплексу проблем соціального розвитку регіону з метою підвищення рівня життя населення повинне здійснюватися по наступних напрямах:
- розвиток системи освіти – забезпечення рівного доступу до здобування якісної освіти громадянами України, адаптація її до соціально-орієнтованої ринкової економіки, інтеграція в Європейський і світовий освітньо-правовий простір, удосконалення механізмів управління, оптимізації, прогнозування і фінансування, здійснення заходів щодо соціального захисту учасників учбово-виховного процесу, прискорення розвитку вищої освіти, її інтеграції до Європейського освітнього простору;
- реформування системи охорони здоров'я – створення правових, економічних і організаційних умов надання доступній якісній медичній допомозі, переорієнтації служби охорони здоров'я на профілактику інфекційних захворювань, в першу чергу, зниження ризиків, пов'язаних із забрудненням і шкідливим впливом навколишнього середовища з метою збереження, зміцнення і відновлення здоров'я людини, збільшення тривалості і підвищення якості її життя;
- створення умов для соціального становлення сімей, жінок, дітей і молоді, розвитку фізичної культури і спорту, сприяння впровадженню здорового способу життя;
- розвиток матеріально-технічної бази установ культури і мистецтва, створення гідних умов для становлення і самореалізації творчої молоді, збереження і розвиток системи творчої освіти. Формування у жителів області патріотизму і відчуття гордості за Луганщину, збереження культурної спадщини Луганщини і активне ознайомлення з ним жителів області. Підтримка і розвиток сільських установ культури, організація і проведення знакових культурологічних акцій і заходів творчо ідентифікуючих Луганщину на Україні і за її межами, підтримка творчих співтовариств, комп'ютеризація бібліотек і створення єдиної обласної інформаційної мережі;
- підтримка соціально-незахищених верств населення.
Регіональна соціальна політика, перш за все, буде направлена на подолання бідності, попередження найбільш глибинних її проявів, зниження ступеня розшарування суспільства за рівнем доходів, становлення середнього класу як основи матеріального благополуччя сім'ї, головного чинника соціальної і політичної стабільності в державі. Забезпечуватимуться державні соціальні стандарти і державні соціальні гарантії для жителів всіх населених пунктів області.
6) Раціональне використання і відновлення природних ресурсів, охорона навколишнього середовища
Екологічна безпека регіону розглядатиметься як сукупність процесів і заходів щодо створення сприятливих умов для відтворення природних ресурсів, життя і здоров'я людей, як одна з категорій сталого розвитку економіки регіону.
Пріоритетним завданням буде вдосконалення економічних механізмів охорони природи і природокористування з метою формування умов для концентрації фінансових ресурсів і їх цільового використання на фінансування невідкладних екологічних заходів загальнодержавного і регіонального значення.
7) Удосконалення територіальної структури економіки, вирішення проблем монофункціональних міст.
- Структурна перебудова економіки регіону повинна здійснюватися з урахуванням необхідності зменшення територіальних диспропорцій в розвитку продуктивних сил. Необхідно забезпечити функціонування регіональної економіки як цілісної системи на базі оптимального розміщення підприємств, розвитку системи розселення. Вживання заходів щодо комплексного підходу до вирішення проблем монофункціональних міст здійснюватиметься через розробку і реалізацію комплексних програм подолання депресивності територій.
У проекті Стратегії визначені інструменти реалізації стратегії розвитку області, а саме організаційно-управлінська, інвестиційна, інноваційна і бюджетна складові.
Організаційно-управлінська складова
- формування регіонального господарського механізму, в основі якого повинна бути закладена соціально-орієнтована економічна система ринкового типу.
- оптимальне поєднання державної регуляції на рівні регіону з широким залученням механізму ринкового саморегулювання, що забезпечить необхідний динамізм економічного і соціального зростання регіону.
- інституційно-правовий сегмент регіонального господарського механізму грає виключно важливу роль в процесі усунення структурної деформації економіки, здійсненні ринкових змін.
- забезпечення формування ефективної внутрігалузевої і міжгалузевої структури виробництва, яка б відповідала умовам і потребам регіону і держави в цілому.
Інвестиційна складова
- забезпечення державними інвестиціями первинних умов для залучення приватних і іноземних інвестицій в пріоритетні галузі економіки;
- формування регіональної інвестиційної і фінансової інфраструктури: страхових, консалтингових, аудиторських фірм, іпотечних і інвестиційних банків, формування і розвиток інноваційної інфраструктури, пристосованої до ринкового середовища; пайових, пенсійних фондів для залучення заощаджень населення;
- реструктуризація і санація неефективних виробництв, продовження і удосконалення процесів приватизації, зокрема приватизація під інвестиційні зобов'язання, розробка і впровадження системи заходів постприватизаційної підтримки підприємств;
- використання кредитних ліній і залучення кредитів, грантів міжнародних фінансових організацій;
- використання можливостей міжнародних програм для потреб малого і середнього бізнесу.
Інноваційна складова
- створення в області і активізація діяльності існуючих інноваційних і посередницьких структур (бізнес-інкубаторів, бізнес-центрів і тому подібне), які сприятимуть залученню інвестицій і стимулюванню ділової активності в регіоні;
- здійснення інвентаризації і реформування галузевих науково-дослідних інститутів і конструкторських бюро, створення на їх базі інноваційних структур;
- залучення галузевих науково-дослідних установ до інноваційної діяльності в регіоні, пріоритетна орієнтація бюджетних науково-дослідних робіт на потребі регіону;
- технологічне переозброєння галузей виробництва, впровадження сучасного устаткування і енергозберігаючих технологій;
- реструктуризація вугільної промисловості на інноваційній основі в рамках державної програми «Вугілля України»;
- введення стовідсоткового обліку споживання енергоносіїв всіма категоріями споживачів зі встановленням сучасних приладів обліку високої точності;
- забезпечення широкого використання нетрадиційних джерел енергії, альтернативних видів палива до 5 % у загальному об'ємі споживання всіх видів палива;
- удосконалення схеми теплозабезпечення житлових мікрорайонів міст області;
- заміна морально застарілого і зношеного устаткування енергозабезпечуючих компаній, ліній електропередач з метою зменшення втрат енергоносіїв;
- модернізація енерго- і теплопостачання бюджетних установ.
Бюджетна складова
У фінансовому забезпеченні реалізації Стратегії принциповим є те, що Луганська область буде однією з перших серед регіонів України, яка укладе угоду з Кабінетом Міністрів України про загальне фінансування стратегічних галузей і сфер, зокрема: житлово-комунальної сфери, сільського господарства, екологічної політики, малого підприємництва і тому подібне.
Окрім цього, Стратегія передбачатиме такі джерела фінансування заходів, як: фінансування за рахунок державних і обласних програм, фінансування заходів з державного і місцевих бюджетів, за рахунок власних ресурсів суб'єктів господарювання, привернутих засобів і позикових ресурсів, за рахунок удосконалення фінансово-кредитного обслуговування шляхом інтеграції банківського, аграрного і промислового потенціалу.
Реалізація Стратегії економічного і соціального розвитку Луганської області на період до 2015 року передбачає ряд етапів. Враховуючи систему якісних і кількісних показників, які характеризують рівень розвитку економічних і соціальних процесів, можна виділити два етапи її реалізації.
Перший етап – відновлення докризового рівня валової доданої вартості, об'ємів виробництва промислової і сільськогосподарської продукції. На цьому етапі процес виробництва здійснюватиметься переважно на екстенсивній основі, завдяки природним і трудовим ресурсам, відповідному потенціалу виробничих потужностей, накопиченому в умовах ринкової трансформації досвіду. В той же час, відбуватиметься певне оновлення основних виробничих фондів, хоча їх масштаби істотно відставатимуть від реальних потреб.
Тривалість першого етапу – 2007-2010 років.
Другий етап характеризується переважно використанням інтенсивних чинників соціально-економічного розвитку. Першим з ієрархії пріоритетів на цьому етапі буде технічне переозброєння матеріального виробництва і невиробничої сфери. На базі широкомасштабного включення у виробництво нових і новітніх технологій повинні ефективно вирішуватися проблеми матеріало- і енергопостачання, відбуватиметься структурна переорієнтація економіки регіону відповідно до пріоритетних напрямів її розвитку. На цьому етапі в сукупність пріоритетів реально включатимуться соціальний розвиток і екологічне оздоровлення регіону, перехід до застосування переважно економічних механізмів регуляції соціально-економічних процесів.
Тривалість другого етапу – 2011-2015 років.
Планується що до 30 березня 2008 року буде затверджена «Стратегія економічного і соціального розвитку Луганської області на період до 2015 року», після чого буде підписано Угоду між обласною радою і Кабінетом Міністрів України, в якій будуть прописані сумісні дії з реалізації стратегічних напрямків розвитку області.