Обережно! Соцмережі!

Обережно! Соцмережі!

Країна-агресорка активно аналізує соцмережі українців. Завдяки їм вони визначають вподобання людей, настрої, шукають тих, хто вже має певний зв’язок з російською ідеологією. Які платформи для отримання новин найчастіше обирають українці та як росіяни намагаються це використати — читайте в матеріалі “Сєвєродонецьк онлайн”.

Які соцмережі популярні серед українців. Дослідження

У 2023-му році переважна більшість громадян споживала новини із соціальних мереж — 76%. Кількість українців, які отримують новини з телеграму, зросла на 12%. Про це свідчать результати щорічного дослідження USAID-Internews щодо споживання медіа «Українські медіа, ставлення та довіра у 2023 році». Тож Телеграм залишається основною платформою для отримання інформації під час війни. Зауважимо, що у 2021-му році лише 21% українців використовував телеграм як новинний ресурс. Проте це число збільшилося до понад 60% після повномасштабного російського вторгнення.
Фейсбук для спілкування у 2023-му році використовує 45% опитаних, тоді як у 2022-му ним користувався 51% респондентів. Для отримання новин соцмережу обирає 19%, торік - 25%.
У вайбері спілкується 60% українців, за рік аудиторія зросла на 4%. Для отримання новин соцмережу використовує 15% опитаних, минулого року - 13%.
Інстаграм є популярною соцмережею для спілкування у 37% громадян, відсоток користувачів виріс на 4%. Новини завдяки йому отримують 10% опитаних, за рік їхня кількість зросла на 2%.
Ще 32% респондентів використовують для спілкування Ютуб, але популярність платформи за рік зменшилася на 2%. А ось частка респондентів, які отримують там новини, залишилася на тому ж рівні — 16%.

Тікток для спілкування обирають 18% українців. Їхня кількість за рік зросла на 4%. Кількість респондентів, які споживають новини в цій соцмережі, зросла за рік з 1% до 5%.
У Вотсапі спілкується 11% респондентів, торік їх було 9%. Отримують новини — 2%, торік був 1%.
Кількість респондентів, які спілкуються у твіттері (тепер — соцмережа Х), залишилася на рівні 4%. Тут новини читають 2% респондентів, а торік був 1%.

Ворог активно шукає прихильників “руського миру” у соцмережах

росіяни ж продовжують активно слідкувати за українцями у соцмережах. Правозахисник, директор інституту стратегічних досліджень та безпеки Павло Лисянський зауважує:

“Заходи для популяризації імперських наративів ворог впроваджував ще до початку війни, через що з повномасштабним вторгненням вже була сформована певна аудиторія прихильників “руського миру”.

Окреме місце серед мотивації колаборантів посідає фінансове винагородження та обіцянки щодо отримання певних керівних посад у майбутньому”, - розповів Лисянський під час брифінгу в Ukraine Media Center Odesa. На думку Павла Лисянського, сьогодні все важче стає зіштовхнути українців лобами між собою. Експерт висловив думку, що росіяни можуть створити нову технологію впливу на суспільство. Наприклад, використати фактор етнічного регіоналізму. За даними інституту стратегічних досліджень та безпеки, російська федерація витратила мільярди доларів на фінансування пропаганди на території України.

Тож Лисянський зауважує — щоб протидіяти феномену проросійської пропаганди серед українського народу, потрібне введення заходів на виправлення ситуації вже сьогодні та недопущення її у майбутньому. А саме — треба запровадити неформальну політичну освіту для молоді задля усвідомлення принципів, за які воює Україна:

“Потрібно впроваджувати політичну освіту, масштабувати для того, щоб ідеологічно у майбутньому наша молодь була підготовлена. Тому що алгоритм дій окупантів – це викривлення історичних процесів минулого та політичних процесів сьогодення так, як їм треба”.

Чому українці продовжують піддаватися маніпуляціям

Дослідження свідчать, що 96% людей, коли шукають новини, орієнтуються на заголовки. Адже користувачам потрібно менше секунди, щоб зрозуміти, цікава їм інформація чи ні. До того ж люди набагато швидше вірять даним, які близькі до їхньої точки зору. І якщо така інформація вже існує у їхній свідомості – навіть спростування та докази навряд змінять цю думку. Психологи зазначають, що більшість людей тяжіє до драматичного, негативного, або навпаки – приголомшливого та неймовірного. Тобто емоційно забарвленого. Це як яскрава обгортка, яка завжди привертає увагу. Тож коли новина швидко розлітається в інтернеті – люди схильні думати, що диму без вогню не буває. Таким чином нереальне стає реальним. На цьому принципі й будується цілий пласт російських фейків та маніпулятивних матеріалів.

“Сєвєродонецьк онлайн” нагадує — споживайте новини розважливо, піклуйтеся про свій інформаційний простір.