Чергова афера уряду. Як зменшують кількість субсидіантів

Чергова афера уряду. Як зменшують кількість субсидіантів

Закінчився черговий опалювальний сезон. Минув ще один рік.
Влада за минулий рік так і не спромоглася усунути протиріччя між гарантіями уряду забезпечити захист малозабезпечених громадян від драконівських тарифів і вимогами реструктуризації боргів за послуги житлово-комунальних підприємств (ЖКП).

Згідно абзацу одинадцятому пункту 14 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" (далі – Постанова № 848):

«У разі отримання інформації про прострочену понад два місяці заборгованість з оплати послуг, загальна сума якої перевищує двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, субсидія на наступний строк не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує особу.
Якщо протягом двох місяців з дати інформування про непризначення субсидії на наступний строк громадянин документально ПІДТВЕРДИВ СПЛАТУ ЗАБОРГОВАНОСТІ АБО УКЛАДЕННЯ ДОГОВОРУ ПРО ЇЇ РЕСТРУКТУРИЗАЦІЮ, або оскарження заборгованості в судовому порядку (у тому числі до винесення рішення судом), субсидія призначається з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому випадку - з місяця, в якому громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору».

Багато громадян не можуть сплатити заборгованість із-за великої суми боргу та незначних доходів.
При бажанні провести реструктуризацію боргів за послуги ЖКП - із-за відсутності нормативно-правових актів, які регулюють процес реструктуризації, споживачі не можуть укласти договори реструктуризації.
Виконавці пропонують такі умови реструктуризації, згідно яких громадяни повинні оплачувати щомісячну плату за борги та поточні платежі, які перевищують 20-25 відсотків доходу, а інколи сягають 50-80, і навіть більше 100 відсотків доходу.
Деякі виконавці відмовляються укладати договори реструктуризації, заявляючи, що це їх право, а не обов’язок.

Правомірність таких дій виконавців підтверджується листом з Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мїнрегіон) від 28.02.2018, № 7/10-2152 Представнику Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Ляху Д. О.:

«Додатково повідомляємо, що Законом України від 20 лютого 2003 року № 554-ІУ «Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію» передбачено, що реструктуризується заборгованість, яка склалася на дату набрання чинності цим Законом (тобто, станом на 01 липня 2003 року).
Разом з тим, 10 січня 2007 року набрав чинності Закон України «Про реструктуризацію заборгованості за надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і комунальні послуги, що утворилася станом на 1 грудня 2006 року», яким установлено, що реструктуризується заборгованість з квартирної плати (плати за утримання житла) та плати за комунальні послуги (водо-, тепло-, газопостачання, послуги водовідведення, електроенергія,- вивезення нобутовсір сміття та рідйих> нечйстбїД"наймачів жилих приміщень та власників жилих будинків або квартир, яка утворилася стапом на 1 грудня 2006 року.
Тобто, відповідно до вказаних Законів механізм реструктуризації заборгованості, передбачений постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2003 року № 976, застосовується лише у разі існування заборгованості за спожиті житлово-комунальні послуги станом на 1 липня 2003 року чи станом на 1 грудня 2006 року. Законами чітко визначено зазначені норми..
Оскільки дата дії вказаних Законів не подовжувалась, наразі при укладанні договору реструктуризації між підприємством (виконавцем послуг) і споживачем застосовуються норми цивільного законодавства України, зокрема ст. 509 Цивільного кодексу України.
Зміст договорів реструктуризації заборгованості (включаючи терміни, критерії та умови реструктуризації) має визначатися за домовленістю сторін (виконавця та споживача) та з урахуванням умов діючих договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Заступник Міністра Е. Б. Кругляк».

Відмовляючи в подовженні субсидії при наявності боргів або відсутності договорів реструктуризації, порушуються вимоги Постанови Верховної Ради України Про оплату житлово-комунальних послуг населенням України. Документ 512-14, поточна редакція — Прийняття від 18.03.1999. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/512-14:
«Для забезпечення конституційних прав громадян України і недопущення звуження їх змісту та обсягів (статті 22 і 48 Конституції України (254к/96-ВР) Верховна Рада України постановляє:
1. Встановити плату за житло і комунальні послуги не більше 15 відсотків фактично отриманого сукупного доходу сім'ї. Рівень сукупного доходу сім'ї і частка плати за житлово-комунальні послуги у цьому доході встановлюються на підставі декларування доходів усіх членів сім'ї».

Порушуються права малозабезпечених громадян на одержання субсидії, збільшується розмір боргу, житлово-комунальні підприємства не одержують ні обов’язкової плати від громадян, ні субсидій від держави.

Міністр соціальної політики України А. О. Рева сказав.
"Правила нарахування субсидій ми весь час вдосконалюємо».

20.04.18 в кулуарах парламенту Віце-прем'єр-міністр України П. В. Розенко заявив: «система субсидій існує для людей».

Нагадаю слова прем’єр-міністра України В. Б. Гройсмана: "Ми забезпечимо всі родини, які потребують підтримки, субсидіями. Ми дамо субсидію кожному громадянину, в якого є невисокий дохід, і ми його захистимо".

В даний час відсутні нормативно-правові акти, які регламентують порядок погашення заборгованості за послуги ЖКП.
І громадяни не можуть ні на законодавчому рівні, ні практично укласти договори реструктуризації з усіма ЖКП.
Навіть, якщо одне ЖКП відмовиться укладати договір реструктуризації або запропонує «драконівські» умови, громадянину не подовжить субсидію, яка призупинена з травня по вересень 2017 р. та незабаром (в травні) буде знову відмінена.
Відсутня нормативно-правова база, згідно якої можна змусити ЖКП укласти договори реструктуризації.
Відсутня законодавчо установлена методика укладення договорів реструктуризації заборгованості за послуги ЖКП.

У такому становищі опинилася третина сєвєродончан-одержувачів субсидії (за офіційними даними: 10 тис. з 30 тис.), яким з травня 2017 р. призупинили призначену субсидію:
«10 тисяч містян не отримають автоматичне подовження субсидії»
https://www.youtube.com/watch?v=hUAEA-ecDOM

06.03.2017 р. Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України був розроблений проект Закону України Про внесення змін до Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію". http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/NT3207.html.
В пояснювальній записці до проекту сказано:
«Наразі процедура реструктуризації заборгованості на законодавчому рівні не визначено, оскільки терміни дії норм зазначених законів вичерпано.
Це, у свою чергу, значно ускладнює відносини між споживачами та виконавцями житлово-комунальних послуг та нерідко призводить до виникнення конфліктних ситуацій в частині відмови виконавців укладати договори реструктуризації або встановлення неприйнятних строків такої реструктуризації».

Але ні Рева, ні Розенко, ні Гройсман, ні Парубій, ні Порошенко це питання не хочуть вирішувати.
Їх не хвилює доля сотен тисяч громадян, які не можуть одержати субсидії із-за недолугих чиновників.

Висновки.

1. Діюче законодавство не дозволяє громадянам укласти договори реструктуризації боргів за житлово-комунальні послуги.
2. Відсутні НПА, які регламентують порядок реструктуризації боргів за послуги підприємств ЖКГ.
3. Для боротьби з боржниками законодавчо передбачений ефективний метод: суд.
4. Неподовження громадянам субсидії з травня по вересень 2017 р. та на новий міжопалювальний період порушує конституційні права та свободи громадян, позбавляючи їх права на субсидію.
5. Слова А. О. Реви, П. В. Розенко та В. Б. Гройсмана виявилися для сотен тисяч громадян «мильною булькою».
6. Для вирішення цього питання необхідно всього-навсього з абзацу 11 пункту 14 Постанови 848 виключити вимогу про погашення та реструктуризацію боргів за послуги ЖКП або прийняти розроблений Мінрегіоном проект Закону.

«Пенсіонер Козлов», тел. для довідок та запитань: 050-422-42-14