Ідеологічна освіта на Луганщини. Які думки росіяни просувають дітям в окупації

Ідеологічна освіта на Луганщини. Які думки росіяни просувають дітям в окупації

“України ніколи не існувало”, “Війну почала НАТО”, “Захистимо “родіну” від нацизму” - ці та інші гасла жителі росії та тимчасово окупованих територій України ледь не щодня чують з екранів телевізорів та читають на пропагандистських сайтах. Ще більше уваги ідеологи “руського миру” приділяють обробці дітей.

З перших днів у школі вкладають їм наративи війни та жорстокості, розповідають про “особливий шлях” руської нації, програмують ненависть до всього українського та підозрілість до “країн заходу”. Діти, які у 2014 році пішли до першого класу в школах окупованого Луганська, вже завтра можуть взяти до рук зброю. Тому завданням ідеологічної освіти окупантів було й залишається направлення цієї зброї проти України.

Ідеологічна освіта окупантів після 2014 року

У 2014 році незаконні збройні формування “лнр” та “днр” за прямої підтримки збройних сил рф, парамілітарних утворень, таких як “Всевелике Військо Донське”, “Союз Добровольців Донбасу”, диверсійно-штурмова розвідувальна група (ДШРГ) “Русич” та інших незаконних угрупувань, захопили окремі райони Луганської, Донецької областей та АР Крим.

У період з 2015 по 2022 роки ставленики рф на захоплених територіях досить швидко створили розгалужену структуру окупаційних адміністрацій та почали проводити ідеологічну роботу з місцевим населенням. З 2015 по 2017 рік на захоплених територіях України почалося переформатування стандартів освіти в українських школах на стандарти росії, а починаючи з 2020 року на них перейшли всі навчальні заклади на захоплених територіях.

Діти на зборах в таборі "Молода гвардія" в Горлівці. 2018 р.

Діти на зборах у таборі "Молода гвардія" в Горлівці. 2018 р.

Крім цього, у школах на окупованій території України на регулярній основі стали проводити “уроки мужності”, суть яких полягала у прямому контакті дітей з учасниками військової агресії проти України. Під час проведення таких уроків учням демонстрували бойову зброю, розповідали про “подвиги” загарбників, а також агітували дітей із настанням повноліття вступати до лав бойовиків.

Показовий виступ у "Луганському кадетському корпусі". 2023 р.

Окрім офіційних уроків були організовані так звані “військово-патріотичні клуби” для молоді, а в навчальних закладах окупованої Луганщини почали запроваджувати козацько-кадетські класи. У 2021 році в Антрациті відкрили перший козацько-кадетський корпус, де діти з 1-го класу мали відвідувати школу в кадетській формі.

З початком повномасштабної агресії рф проти України у 2022 році на новоокупованих територіях росіяни використали той самий алгоритм дій, що й у 2014-2022 роках, проте, більш оперативно.

Маленький сєвєродончанин на пісенному конкурсі в Луганську. 2023 р.

Маленький сєвєродончанин на пісенному конкурсі в Луганську. 2023 р.

Методи впровадження російської ідеології

Аналітики “Східної правозахисної групи” поділяють ідеологічну освіту окупантів на три складові: уроки безпосередньо в школі, позакласні заняття та виховання під час дозвілля.

Також потрібно розуміти, що окупанти намагаються впровадити ідеологію ненависті до України в усі сфери життя на тимчасово окупованих територіях – спорт, освіта, культура, ЗМІ. Цим вони створюють навколо місцевого жителя хибне уявлення про політичні, історичні та суспільні процеси на тимчасово окупованій території України.

Структури, які займаються ідеологічним вихованням дітей – це різні підрозділи окупаційних адміністрацій, які підпорядковуються міністерству освіти росії. Під цим наглядом розробляються ідеологічні матеріали, що презентують під час проведення освітніх заходів.

Реклама конкурсу від "Російського центру"

Реклама конкурсу від "Російського центру"

З неурядових організацій росії за ідеологічне виховання на тимчасово окупованих територіях України відповідає організація “Російський центр”, що є виконавчим партнером державного фонду “Російський світ”. Організація діє на окупованих рф територіях України з 2017 року. Але ще до 2014 року налічувалося 13 “Російських центрів”, які працювали в південно-східних регіонах України.

“Російські центри” на окупованих територіях послідовно проводили політику зміни освіти в навчальних закладах на програми та стандарти рф. З останніх проєктів “центру” - “Знаток русского языка”. Він передбачає проведення масштабного тестування серед учнів окупованих територій Луганської та Донецької областей на знання “правдивої” історії, культури та науки Донбасу.

Кадетський клас в Антрациті. 2021 р.

Кадетський клас в Антрациті на ТОТ Луганщини. 2021 р.

Ще до початку повномасштабної військової агресії рф проти України 2022 року окупанти планували до 2025 року перепрофілювання всіх шкіл Донеччини та Луганщини на кадетські корпуси з поглибленим вивченням історії росії, “рідного краю”, слова божого та допризовною підготовкою юнаків і дівчат. Наразі на території самопроголошених “лднр” діють понад 70 кадетських класів у структурі загальної освіти.

До неформальної ідеологічної освіти дітей відносять “військово-патріотичні клуби”. Там дітей та підлітків привчають до зброї та її застосування. Режим кремля намагається перетворити молоде покоління окупованих територій на інструмент впливу, з вигідною для росії ідеологією. Монітори “Східної правозахисної групи” та “Інституту стратегічних досліджень та безпеки” неодноразово фіксували випадки, коли діти, починаючи з семирічного віку, виїжджали на полігон та проходили уроки бойової підготовки зі стрільбою, рукопашним та ножовим боєм.

Святкування Паски в Сєвєродонецькій школі №12. 2023 р.

Святкування Паски в Сєвєродонецькій школі №12. 2023 р.

Ще одним інструментом ідеологічного виховання дітей на тимчасово окупованих територіях України є так звані "уроки мужності". Це обов'язкова складова навчального процесу, яка полягає в тому, що представники силових окупаційних організацій приходять до шкіл та університетів і протягом двох шкільних уроків ведуть діалог, спрямований на залучення дітей та підлітків у політичні та історичні теми.

Під час “уроку мужності” окупаційні спікери ведуть агітацію серед учнів про необхідність їхнього вступу до “військово-патріотичних клубів”. Починаючи з 2015 року окупаційні адміністрації за вказівкою кремля оголосили, що військові “братимуть шефство” над навчальними закладами для того, щоб ідеологічно “правильно” підготувати молоде покоління.

"Урок мужності" в Сєвєродонецькій школі №11. Учнів другого класу вчать розбирати автомат

"Урок мужності" в Сєвєродонецькій школі №11. Учнів другого класу вчать розбирати автомат. 2023 р.

Результатом такого впливу є те, що у школярів розвивається почуття загостреної справедливості, яке побудовано на хибних історичних фактах. На цьому фундаменті дітям до рук вкладають зброю, нібито для захисту своєї “батьківщини”.

Ще одним інструментом впливу є героїзація загиблих бойовиків та ватажків незаконних збройних формувань. Їх фото вішають у навчальних класах та аудиторіях, “визволителям” встановлюють пам’ятники. Про загиблих бойовиків пишуть книжки та знімають документальні фільми.

Пам'ятник терористу "Моторолі" на Савур-Могилі

Пам'ятник терористу "Моторолі" на Савур-Могилі

Популяризуючи цих людей серед дітей, окупаційні адміністрації постійно нагадують про те, що бойовики загинули, захищаючи їх від нібито агресивних дій України. Що саме українці вбивали “героїв” покоління, тому є головними ворогами.

Виставка озброєння в Сєвєродонецьку. 2023 р.

Виставка озброєння в Сєвєродонецьку. 2023 р.

Головні наративи окупаційних ідеологів

Як зазначають аналітики “Східної правозахисної групи”, головним завданням ідеологічного виховання дітей на тимчасово окупованій території України є спотворення історичного розуміння минулого та дійсності. Окупанти ставлять за мету на ментальному рівні змінити розуміння дітей про новітню історію на пострадянському просторі.

Фактично таку діяльність окупантів можна розцінювати як один із етапів знищення української ідентичності. Хибні уроки історії – це фундамент для переформатування свідомості дітей, щоб залучити юне населення до процесу мілітаризації.

Урок з вивчення державних символів рф в сєвєродонецькій школі. 2022 р.

Урок з вивчення державних символів рф у сєвєродонецькій школі. 2022 р.

Серед матеріалів, які використовують для ідеологічного навчання, можна виділити “Історію України” групи авторів, серед яких Олександр Малькевич, політтехнолог, близький до голови ПВК “Вагнер” Євгена Пригожина. Також є кілька інформаційних брошур, зокрема "Класна година", "Історична правда", "Новоросія як частина російського світу" тощо.

 Титульна сторінка монографії "Історія України" 

Титульна сторінка російської монографії "Історія України". 2023 р.

Правозахисники зазначають, що всі матеріали подаються у простій, доступній формі. Частина з них зосереджена лише на основних тезах, що легко сприймаються школярами та підлітками.

Також зустрічаються матеріали з деталізованим підходом. Такі книги створюють цілу паралельну історію, де факти видаються перекручено та фрагментовано, формують у дітей картину світу, де єдине, що має значення, це так званий "руський мир". Історичні інтерпретації, які роблять російські вчені та пропагандисти, говорять про дуже продуману та агресивну ідеологію переваги однієї нації (росіян) над іншими.

Головні тези, якими російські ідеологи намагаються змінити світосприйняття школярів:

“Багаторічна війна” - у таких матеріалах доносять, що немає різних народів, таких як білоруси, українці, росіяни, а є лише “єдиний російський народ”. Також немає й різних мов, українську та білоруську називають діалектами російської.

Важливі факти, наприклад, договір про військово-політичний протекторат (затверджений на Переяславській раді), що гетьман Запорізького війська Богдан Хмельницький уклав у 1654 році з Московією, видається безальтернативним. Хоча на той час Хмельницький з 1648 по 1655 роки постійно укладав договори з іншими державами.

Продовження цього наративу - протистояння між москвою та Заходом протягом багатьох століть. У дітей має скластися картина світу, в якій є “ми” та “вони”. “Єдиний народ проти ворожого світу”.

Обкладинка журналу "Родіна" в бібліотеці Сєвєродонецька. 2023 р.

Обкладинка журналу "Родіна" в бібліотеці Сєвєродонецька. 2023 р.

“НАТО та захист “своїх територій” - інший важливий наратив, що насаджується росіянами, це трагедія розпаду СРСР. Тут часто просувається ідея, що саме колективний Захід доклав руку до розвалу Радянського Союзу. Росіяни вказують, що нібито вихід України зі складу СРСР став головним чинником для розпаду комуністичної держави.

Пострадянські держави, які намагаються налагоджувати партнерські відносини, наприклад, із Британією, США видаються за “маріонеток”, які Захід використовує задля “стримування” рф та недопущення відродження країни. Таким чином, Україна подається школярам як “зброя НАТО для знищення росії”, що робить її “законною ціллю” для нападу.

Цей наратив підтверджуються нібито існуючими домовленостями про нерозширення НАТО. Спираючись на псевдоісторичне підґрунтя, росіяни виправдовують напад на Україну тим, що москва йшла на захист “своїх територій” від НАТО.

Мапа в одній зі шкіл Сєвєродонецька.

Мапа рф в одній зі шкіл Сєвєродонецька. Херсон, Запоріжжя, Краматорськ та Бахмут - територія росії. Кордон проходить південною околицею м. Дніпро. 2023 р. 

“Україна - це не держава” - російські ідеологи пишуть, що Україна нібито ніколи не мала державності, а тому вона й не мала політичної суб'єктності. У матеріалах російських істориків заперечують можливість незалежності України. Навіть Гетьманщина (українська козацька держава, що існувала з 1649 по 1751 рік) названа "неважливою".

Тобто російські пропагандисти намагаються применшити роль української державності, опускаючи, скажімо, той факт, що після Переяславського договору ще до 1750 року між московією та Гетьманщиною існувала митниця та спалахували воєнні конфлікти. А сама держава зберегла право на утримання 60-тисячної регулярної армії, зберегла кордони, власне управління, економічну та військову еліту.

Замовчують росіяни й існування Української народної республіки, яку називають “організацією, що існувала два тижні”. Таким чином дітям хочуть донести, що Україна ніколи не мала державності, а тому українці мають підкорятися росіянам.

“Захист православ'я” - агресивні дії москви щодо українців в історичному аспекті виправдовуються "захистом православної віри". За версією російських пропагандистів, князь Володимир обрав православ'я на протилежність католицизму. Так, нібито київський князь зробив свій вибір супротив Європі. Хоча у цих російських матеріалах не зазначено, що багато європейських країн також сповідують православ'я, наприклад, Греція та країни Східної Європи.

Російська офіційна церква співпрацює з історичними пропагандистами та проводить конференції з такими тезами: “Як переконати раба божого, що воювати за свою країну - це гордість? Найкраща смерть за батьківщину!". Так підліткам нав'язуються стереотип “святої війни” проти релігійних відступників в Україні та Європі.

Звіт про проведення лекції "Новоросія як частина руського миру". 2022 р.

Звіт про проведення лекції "Новоросія як частина руського миру". 2022 р.

“Громадянська війна в Україні” - російські ідеологи протягом багатьох років просували думку про те, що є “правильні” українці, які хочуть возз'єднання з рф та “неправильні” - ті, що за європейську інтеграцію.

Це звучить у різних варіаціях, але найбільш чітко, коли описуються події 2014 року та анексії Криму, війни на Донбасі. Російські історичні пропагандисти маніпулюють даними щодо захоплення адміністративних будівель, мітингів, референдуму. Також бойові дії подаються таким чином, що росія нібито не брала в них участі. Так молодь, яка прочитає ці історичні матеріали, може бути впевнена, що завжди протягом століть були “погані” українці, які й провокували “громадянський конфлікт”.

Тези окупаційних ідеологів

У 2022 році російські ідеологи з міністерства просвітництва рф видали кілька підручників та монографій, що були погоджені та рекомендовані як навчальні посібники для окупованих територій. Серед них “Введення в новітню історію росії” та “Історія України”. Правозахисники “Інституту стратегічних досліджень та безпеки” виділили основні тези, які просуваються в навчальних закладах. Цитати мовою та з граматикою оригіналу:


“Украина и Россия – две части единого исторического, духовного и культурного пространства”.

“С исторической точки зрения в качестве суверенного, обособленного государства Украина существовала крайне небольшой период своей истории”.

“В феврале 2014 г. на Украине произошел государственный переворот. Радикалы, при мощной поддержке Запада захватившие власть в 2014 г., организовали террор в отношении тех, кто выступал против антиконституционных действий. Украинские города захлестнула волна погромов и насилия, серия громких и безнаказанных убийств”.

“Украина после государственного переворота 2014 г. и незаконного прихода к власти политиков, ориентирующихся на Запад и поддерживающих неонацистские идеи, является враждебным по отношению к России государством”.

“Военные угрозы, исходившие от Украины и НАТО, носили комплексный характер и включали в себя как милитаризацию Украины, вооружение и подготовку ее армии под руководством НАТО к войне с Россией, так и разработку оружия массового поражения”.

“С момента госпереворота (2014 год) киевский режим стал носить марионеточный характер и полностью подчинился воле западных стран, прежде всего США”.

“Западные профессиональные психологи (в Украине) наполняли детское сознание лубочными образами европейского “будущего” и воспитывали ненависть к России”.

“Начало широкомасштабных боевых действий (на Донбассе), по мнению ряда исследователей, санкционировал сам президент Соединенных Штатов Америки — Барак Хусейн Обама”.


Презентація підручників з історії росії для окупованих територій

Презентація підручників з історії росії для окупованих територій

Тези, які використовують фахівці рф для створення навчальних матеріалів для закладів освіти на тимчасово окупованих територіях України, побудовані виключно на хибних історичних фактах або достатньо спотворені. Негативна інформація та факти про діяльність проросійських політичних сил в Україні просто приховані і не згадуються в підручниках.

Ті ж самі наративи використовуються в шкільних презентаціях, на відкритих уроках та тематичних заходах. Псевдофактами виправдовують та легітимізують військове вторгнення на територію України. Наприклад, з 5 вересня 2022 року в школах тимчасово окупованих територій та рф введені “класні години”, які офіційно присвячені цінностям російського суспільства, закріпленим у стратегії нацбезпеки рф.

Учні сєвєродонецької школи з бойовиками Сибірського підрозділу росгвардії

Учні сєвєродонецької школи з бойовиками Сибірського підрозділу росгвардії. 2023 р.

Фактично ці заняття проводять для нав'язування ідеології кремля щодо нових історичних подій на пострадянському просторі та виправдання військової агресії рф проти України. Ініціатором впровадження нових ідеологічних інструментів виступило “Міністерство освіти рф”, яке й розробляє методички для таких уроків.

Аналітики зазначають, що дані матеріали створені на основі статей путіна та медведєва, які були опубліковані в 2021 році. Обов'язковою рекомендацією для всіх школярів є вивчення цих статей, а також звернення Путіна 24 лютого 2022 року. Дітям дають домашнє завдання, яке полягає в аналізі промови Путіна.

Сєвєродонецькі діти на проросійському мітингу

Сєвєродонецькі діти на проросійському мітингу. 2023 р.

“Піонери”, “юнармійці” та “квнщики”

Окрім ідеологічної обробки під час навчання, дітей з окупованих територій залучають до різних організацій, щоб вже змалечку вони відчували себе частиною великого “російського суспільства”.

Серед них “Рух перших” - російський аналог радянської піонерської організації. Керівником руху є безпосередньо президент рф путін. Організацію створили у 2022 році, щоб “об'єднати усі дітей росії”. Посвяту в новітні “піонери” проводять урочисто, дітям пов’язують традиційні “галстуки”. Червоний “галстук” на білому фоні став емблемою руху в 2023 році.

Посвята до "Руху перших" у Сєвєродонецьку. 2023 р.

Посвята до "Руху перших" у Сєвєродонецьку. 2023 р.

Військово-патріотичну мілітарну організацію “Юнармія” порівнюють вже з німецьким “Гітлер’югендом” часів Другої світової. Організацію створили в рф у 2016 році, а вже в 2022 російські пропагандисти доповіли, що до її лав стали понад 1 мільйон дітей. Хлопців та дівчат приймають до “Юнармії” з 8 років, вони складають присягу “на вірність росії”, носять військову форму та навчаються користуватися зброєю.

"Юнармійці" на похороні російських бойовиків у Луганську

"Юнармійці" на похороні російських бойовиків у Луганську. 2023 р.

Діти з Мілового на Луганщині складають присягу "Юнармійця". 2023 р. 

У 2023 році в окупованих населених пунктах Луганщини почали відроджувати “Клуб веселих та кмітливих” - ще один інструмент пропаганди кремля. Наприклад, перші ігри в майже повністю зруйнованому Сєвєродонецьку провели в єдиному вцілілому концертному залі Міського палацу культури.

Разом з російськими ідеологами над обробкою свідомості дітей працюють і місцеві педагоги-колаборанти. Вони розробляють навчальні програми, що відповідають “стандартам рф”, знищують українські книжки та підручники, залучають учнів до “громадських об’єднань”.

Нагородження сєвєродонецьких освітян-колаборантів. 2022 р.

Нагородження сєвєродонецьких освітян-колаборантів. 2022 р. 

За інформацією СБУ, за півтора місяця 2023 року підозри в колабораціонізмі отримали понад 30 освітян з окупованих територій. Інформація про нові кримінальні провадження щодо вчителів-колаборантів з’являються ледь не щодня.