Недитячі ігри. Як кремлівська пропаганда діє в розважальному контенті

Недитячі ігри. Як кремлівська пропаганда діє в розважальному контенті

Кожного дня українці стикаються з російською пропагандою в повсякденному житті. Тож “Сєвєродонецьк онлайн” продовжує розбиратися, до яких чергових хитрощів вдається ворог, щоб заволодіти нашою увагою. Традиційно маніпулятори, для поширення своїх наративів, звертаються до ЗМІ та соціальних мереж. Але останнім часом ознаки пропаганди все частіше стали з’являтися у фільмах, піснях та навіть комп'ютерних іграх. Таким чином росія розширює свою авдиторію впливу. Чим можуть бути небезпечні звичайні розважальні ресурси — проаналізувала наша редакція.

Відеоігри — розвага чи небезпека?

“Згідно з дослідженням маркетингових аналітиків DFC Intelligence, близько 3-х мільярдів людей у всьому світові зацікавлені відеоіграми. 8% з них вважають себе затятими гравцями”

Звісно, росія не могла пройти повз такої авдиторії та не використати у своїх цілях. Відомо, що ще за радянських часів москва позиціювала себе як провідну країну в розробці ігор для молоді.
Згодом, після того, як комп’ютери стали доступними великому прошарку населення, росіяни почали поступово вносити у свої розважальні розробки певні елементи пропаганди.
Наразі відомо, що деякі розробники комп'ютерних ігор отримували чи отримують фінансування від кремля. За ці кошти вони створюють віртуальні світи з викривленою історією, звісно, не на користь нашої держави. Наприклад, антиукраїнська гра “Майдан.Ru”

У ній росіяни показують Україну часів Євромайдану як поліціянтську державу, в якій немає уряду та президента, панує анархія та громадянська війна.

Рука кремля. Світ занепокоєний ширенням роспропаганди в розважальному контенті

The New York Times проаналізував, як пропаганда москви поширюється на світові популярні відеоігри. Так, дослідники виявили десятки прикладів прокремлівської пропаганди в іграх Minecraft, Roblox, World of Tanks та World of Warships, Fly Corp, Armored Warfare та War Thunder. “Майже всі вони вихваляють перемогу СРСР над нацистською Німеччиною – тему, яку путін та його радники використовують для підтримки сьогоднішньої війни. Деякі з них мали явні зв’язки з політичними партіями чи державними структурами”, - йдеться в повідомленні.
Також керівник підрозділу з аналізу загроз у Microsoft Клінт Уоттс у статті зазначає, що російська ПВК “Вагнер” просувала “шкідливі наративи” у Discord та Steam на підтримку кремля. Дослідники вважають, що, можливо, таким чином ПВК прагнула завербувати найманців, зважаючи на великі бойові втрати. “Пропаганда в основному спрямована на те, щоб представити “Вагнер” та російських військових крутими та грізними”, – додає Уоттс.
“Ігровий світ – це справді платформа, яка може впливати на громадську думку, впливати на аудиторію, особливо на молодь”, – каже Таня Беккер, дослідниця з компанії ActiveFence, що спеціалізується на кібербезпеці. Вона також виявила кілька прикладів російської пропаганди в Minecraft для The New York Times.

  

Наприклад, у грі Minecraft, що належить Microsoft, росіяни “відтворили” битву за місто Соледар та опублікували відео гри в російській соцмережі ВКонтакте.
У російській версії гри World of Tanks з’явився парад танків радянського союзу у москві в 1945-му році.

  

А на ігровій платформі Roblox згенерували парад внутрішніх військ МВС рф для святкування державного свята дня росії.

  
У виданні також говорять про те, що деякі матеріали відображають погляди звичайних росіян, але й чимало прикладів свідчать про причетність до створення пропаганди саме росії.
"Ігри та сайти Discord і Steam стають онлайн-платформами для агітаційної машини рф, які поширюють серед молодшої аудиторії потік пропаганди, який кремль використав для виправдання агресії проти України", — йдеться у повідомленні.

Бойкот росії в ігровому світі

Слід зазначити, що після повномасштабного вторгнення росії в Україну Microsoft призупинила нові продажі продуктів і послуг у рф на виконання санкцій. Проте росіяни продовжують знаходити способи використовувати її ігри та сайти для охоплення широкої аудиторії. Тож слід бути уважними.
Видання Детектор медіа зазначає: “За словами Михайла Федорова, міністра цифрової трансформації України, російський ринок відеоігор посідав у 2021 році восьме місце у світі. Його доходи становили 2,7 млрд доларів, а частка активних росіян-геймерів — 53% від усього населення. Уже в умовах великої війни ринок скоротився аж на 80%. Творці та розробники ігор згорнули свої бізнеси в росії, заборонивши продаж і купівлю продуктів. Вони заблокували росіян на турнірних платформах і відмовилися обробляти платежі в рублях. Чимало ігрових компаній залишили російський ринок, зокрема EA Games — творці гри жанру симуляції життя The Sims. Їхні продукти відтепер недоступні ні у фізичних крамницях, ні онлайн. Розробники Call of Duty, серії ігор у жанрі шутера, повідомили, що припиняють нові продажі ігор в росії. Видавці GTA, Minecraft, CS:GO також зупинили свою роботу на території країни-агресорки та білорусі. В ігровому магазині Steam стало неможливо розраховуватися російськими банківськими картками. Попри падіння ринку та санкції, росія продовжує створювати свої власні пропагандистські ігри, а росіяни — піратять іноземні продукти. І поширюють, здавалося б, уже на недоступних ресурсах свій порядок денний”.

Підтримка України

Водночас деякі онлайн ігри стали полем боротьби з пропагандою росії. Наприклад фінська газета Helsingin Sanomat використовувала відеогру Counter-Strike, щоб показати авдиторії наслідки війни в Україні.

Скріншот гри Death from Above

А німецька компанія створила комп'ютерну гру Death from Above - симулятор атак українських безпілотників на російські війська.
У грі створили карту міста, схожих на українські населені пункти, які постраждали внаслідок злочинів окупантів. Також на ній журналісти розмістили фотографії та записи, які висвітлюють російську агресію.

“Сєвєродонецьк онлайн” нагадує: російська пропаганда може бути навіть у розважальному контенті! Дбайте про безпечне інформаційне поле!