Обзор новостей налоговой инспекции

Хто вважається ФО - резидентом України в розумінні ПКУ?

Податкову консультацію з даного питання надав заступник начальника ДПІ у м. Сєвєродонецьку ГУ Міндоходів у Луганській області Ломонос Олександр Вікторович.

Відповідно до пп. «в» пп. 14.1.213 п. 14.1 ст. 14 розділу І Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ), фізична особа - резидент - це фізична особа, яка має місце проживання в Україні.

У разі якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні; якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні. У разі якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від’їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

Достатньою (але не виключною) умовою визначення місця знаходження центру життєвих інтересів фізичної особи є місце постійного проживання членів її сім’ї або її реєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності.

Якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи, використовуючи попередні положення цього підпункту, фізична особа вважається резидентом, якщо вона є громадянином України.

Якщо всупереч закону фізична особа - громадянин України має також громадянство іншої країни, то з метою оподаткування цим податком така особа вважається громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого ПКУ або нормами міжнародних угод України.

Якщо фізична особа є особою без громадянства і на неї не поширюються положення абзаців першого - четвертого цього підпункту, то її статус визначається згідно з нормами міжнародного права.

Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому ПКУ, або її реєстрація як самозайнятої особи.

У разі якщо у розділі IV ПКУ використовується термін «резидент» у відповідних відмінках, під цим терміном розуміється «фізична особа - резидент».

 

Перечень кодов видов уплат налогов и сборов в бюджет

Порядок заполнения документов на перевод в случае уплаты(взыскания) платежей, сборов, таможенных платежей, единого социального взноса, осуществления бюджетного возмещения НДС, возврата средств, ошибочно или излишне зачисленных в бюджетутвержден приказом Министерства доходов и сборов Украины от 22.10.2013 г. № 609, зарегистрирован в Министерстве юстиции Украины 05 ноября 2013 года под № 1878/24410.    

В Порядке приведен  список кодов видов уплат, введены виды оплат денежных обязательств, поступающих в бюджет по результатам работы всех структурных подразделений налоговой службы, а также примеры заполнения расчетных документов с кодовой строкой “Назначение платежа”.

Обращаю Ваше внимание на то, что в зависимости от вида уплаты в поле «Призначення платежу» расчетных документов должны обязательно заполняться соответствующие коды, а именно:

  • коды 101, 109, 121, 125 — при уплате самостоятельно задекларированных сумм;
  • коды 128, 130, 131, 132, 133, 134, 135,139,160,161 — при уплате сумм по результатам проверок структурных подразделений органов Министерства налогов и сборов;
  • код 017 — при уплате сумм юридическими лицами, в отношении которых начато производство по делу о банкротстве;
  • код 018 — при уплате сумм физическими лицами - предпинимателями, в отношении которых начато производство по делу о банкротстве;
  • код 140 — при уплате сумм в счет погашения налогового долга;
  • код 196 — при уплате рассроченных (отсроченных) сумм юридическими лицами;
  • код 197 — при уплате рассроченных (отсроченных) сумм физическими лицами;
  • код 199 — при уплате рассроченных (отсроченных) сумм по результатам проверок структурных подразделений органов Министерства налогов и сборов;

Другие коды уплаты, предусмотренные в списке, используются органами Министерства доходов и сборов при взыскании платежей в бюджет и органами Госказначейства Украины — при осуществлении бюджетного возмещения НДС, возврате денежных средств, ошибочно или излишне перечисленных в бюджет.

 

Суб’єктигосподарювання, які не можуть бути джерелами сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків

Відповідно до п. 87.3 ст. 87 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-IV не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків:

  • майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави;
  • майно, яке належить на правах власності іншим особам та перебуває у володінні або користуванні платника податків, у тому числі (але не виключно) майно, передане платнику податків у лізинг (оренду), схов (відповідальне зберігання), ломбардний схов, на комісію (консигнацію); давальницька сировина, надана підприємству для переробки, крім її частини, що надається платнику податків як оплата за такі послуги, а також майно інших осіб, прийняті платником податків у заставу чи заклад, довірче та будь-які інші види агентського управління;
  • майнові права інших осіб, надані платнику податків у користування або володіння, а також немайнові права, у тому числі права інтелектуальної (промислової) власності, передані в користування такому платнику податків без права їх відчуження;
  • кошти кредитів або позик, наданих платнику податків кредитно-фінансовою установою, що обліковуються на позичкових рахунках, відкритих такому платнику податків, суми акредитивів, що виставлені на ім’я платника податків, але не відкриті, суми авансових платежів;
  • майно, вільний обіг якого заборонено згідно із законодавством України;
  • майно, що не може бути предметом застави відповідно до Закону України «Про заставу»;
  • кошти інших осіб, надані платнику податків у вклад (депозит) або довірче управління, а також власні кошти юридичної особи (фізичної особи – підприємця), що використовуються для виплат заборгованості з основної заробітної плати за фактично відпрацьований час фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах з такою юридичною особою.

 

Щодо здійснення розрахунків у безготівковій формі суб’єктом господарювання при реалізації алкогольних напоїв кінцевим споживачам.

Відповідно до ст. 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 481) роздрібна торгівля – це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання громадського харчування.

Водночас роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій (ст. 15 Закону № 481).

Статтею 15 Закону № 481 визначений механізм здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), внесений до ліцензії на підставі заяви суб’єкта підприємницької діяльності та довідки органу доходів і зборів про реєстрацію електронного контрольно-касового апарату (книги обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі.

Згідно із ст. 3 Закону України від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» зі змінами і доповненнями (далі – Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом № 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

Порядок проведення будь-яких інших форм розрахунків при здійсненні роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами Законом № 481 не передбачений.  

 

Про перечень депозитарных учреждений-банков, которые могут выполнять функции агентов по оформлению возмещения сумм НДС облигациями внутреннего государственного займа

Заместитель  начальника ГНИ в г. Северодонецке Высочина О.А. проинформировала о том,

что Минфиномобнародовал на официальном веб-портале перечень депозитарных учреждений-банков, которые могут выполнять функции агентов по оформлению возмещения сумм НДС облигациями внутреннего государственного займа.

Напомним: данная процедура должна осуществляться в соответствии с Условиями и Порядком выпуска, обращения, погашения облигаций внутреннего государственного займа для возмещения сумм налога на добавленную стоимость, утвержденными постановлением Кабмина от 21.05.2014 г. № 139.

Согласно Условиям, облигации будут выпускаться номинальной стоимостью 1000 гривен со сроком обращения 5 лет.

 

Щодо внесення змін до реєстраційних даних платників податків.

Про зобов’язання   платників податків перед контролюючими органами щодо  внесення змін до реєстраційних даних розповів начальник відділу ІТ та обліку платників Височин Дмитро Юрійович.

Відповідно до п. 70.7 ст. 70 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі– ПКУ) фізичніособи- платники податків зобов’язані подавати контролюючим органам відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки або повідомлення (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і мають відмітку у паспорті), протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання відповідної заяви за формою та упорядку, визначеними центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Згіднозп. 119.1 ст. 119 ПКУ неподання або порушення порядку подання платником податків інформації для формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб платників податків, передбаченого ПКУ, – тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 85 гривень. Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, – тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 170 гривень.

Водночас п. 14 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ установлено, що до 1 січня 2016 року не застосовуються штрафні санкції за неподання або порушення строку подання фізичними особами до контролюючих органів відомостей про зміну даних, які вносяться до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків.

 

Сплата акцизного податку з переобладнаного транспортного засобу

Переобладнанням транспортних засобів є зміна типу або марки (моделі), призначення чи параметрів конструкції транспортних засобів, що перебувають в експлуатації, шляхом установки кабіни, кузова чи їх деталей, спеціального обладнання і номерних агрегатів, не передбачених нормативно-технічною документацією на цей транспортний засіб, якавідповідає правилам, нормативам і стандартам України.   

Акцизний податок сплачує особа - власник ввезених на митну територію України транспортних засобів, що переобладнуються у легкові автомобіліякі до переобладнання відповідали товарній позиції 8704 згідно з УКТ ЗЕД, а після переобладнання відповідають товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД (пп. 215.3.5 п. 215.3 ст. 215 Кодексу).

Об’єктом оподаткування є операції з переобладнання ввезеного на митну територію України транспортного засобу у підакцизний легковий автомобіль(пп. 213.1.8 п. 213.1 ст. 213 Кодексу).

При визначенні ставки акцизного податку обов’язково враховуються технічні дані транспортного засобу.

Датою виникнення податкових зобов’язань є дата видачі документа про відповідність переобладнаного автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху. Акцизний податок сплачується власником такого транспортного засобу не пізніше дати подання документів для реєстрації або перереєстрації такого транспортного засобу (п. 216.8 ст. 216 Кодексу).При цьому  платники зобов’язані пред’явити квитанції або платіжні доручення про сплату податку з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення.

Власники  ввезених на митну територію України транспортних засобів, що переобладнуються у підакцизні легкові автомобілі, не є виробниками таких транспортних засобів відповідно вони не подають декларацію з акцизного податку.

У зв’язку з тим щопереобладнання транспортного засобу відбувається на митній території Україниподаток сплачується у національній валюті і розраховується за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим Національним банком України, що діє на перший день кварталу, в якому здійснюється переобладнання.

Сума податку сплачується на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України за кодом класифікації доходів бюджету 14030800 «Акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) транспортних засобів (крім мотоциклів і велосипедів)»,при заповненні документів на переказ податків в розрахунковому документі у полі «Призначення платежу» зазначається «акцизний податок за переобладнаний транспортний засіб».