Проблеми переселенців з припиненням пенсійних виплат після ідентифікації у банку: що робити

Проблеми переселенців з припиненням пенсійних виплат після ідентифікації у банку: що робити

У квітні частина внутрішньо переміщених осіб «першої хвилі» (до 2022 року) стикнулася з ситуацією, коли їм, попри ідентифікацію в «Ощадбанку», припинили пенсійні виплати, а деяким – навіть скасували так звані «переселенські».

У Пенсійному фонді пояснили це тим, що з 1 квітня відбулося призупинення виплат пенсії саме тим пенсіонерам, які отримали статус внутрішньо переміщених осіб до 24 лютого 2022 року та не пройшли ідентифікацію до 31 березня 2024 року. Цього вимагала постанова Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 637 (зі змінами).

Наприклад, на Луганщині лише 42 з 80 тисяч пенсіонерів-переселенців пройшли ідентифікацію вчасно. Такі цифри навела начальник ГУ ПФУ у Луганській області Ольга Шарунова. Але річ у тім, що призупинили виплати навіть тим, хто пройшов ці всі кроки вчасно.

Яка наразі ситуація з цим питанням, розбирався «Сєвєродонецьк онлайн».

Історія питання

В Українській Гельсінській Спілці з прав людини наголошують, що перелічені обмеження для соціальних виплат та пенсії застосовуються до переселенців, які перемістилися з тимчасово окупованої території України до 24 лютого 2022 року.

У «ковідні часи», а саме у квітні 2020 року, ідентифікацію отримувачів пенсії та інших соціальних виплат, клієнтів «Ощадбанку», зупинили на період дії карантину через COVID-19. На цей період та протягом 30 днів з дня скасування карантину (у серпні 2023 року цей строк збільшили до 6 місяців) також заборонили проведення перевірок переселенців за місцем проживання, та скасування довідок ВПО з підстав відсутності особи за місцем реєстрації понад 60 днів.

Надалі урядова постанова від 27 грудня 2023 р. № 1384  визначила, що особи, зареєстровані як ВПО до 24.02.2022 року, для продовження нарахування пенсій мають пройти фізичну ідентифікацію до 31 березня 2024 року.

Способи ідентифікації могли бути різними. Зокрема:

  • особисте звернення до відділення Пенсійного фонду України,
  • авторизація в особистому кабінеті на порталі ПФУ за допомогою «Дія.Підпис»,
  • шляхом відеоконференцзв’язку з представником ПФУ, ідентифікація в установах «Ощадбанку»,
  • посвідчення закордонною дипломатичною установою факту, що фізична особа є живою.

Тоді ж там нагадали, що «обов’язок періодично (кожні три або шість місяців) проходити фізичну ідентифікацію в АТ «Ощадбанк» було визначено для осіб, які до 24.02.2022 набули статусу внутрішньо переміщеної особи».

Простими словами - пенсіонерам-ВПО в Україні для продовження виплат достатньо було здійснити фізичну ідентифікацію в будь-якому відділенні «Ощадбанку».

пенсія

Проте на практиці бувало так, що інформація про здійснену фізичну ідентифікацію не доходила до ПФУ - тому нарахування пенсії зупиняли. Для відновлення нарахувань знадобиться особисте звернення пенсіонерів до сервісних центрів ПФУ з заявою про поновлення виплати пенсії, оскільки в цій ситуації мова не про блокування банківських карток, а саме про припинення нарахування пенсії на особовий рахунок.

«Якщо люди звертаються особисто у ПФУ, то десь за тиждень пенсія приходить. За період з 1 квітня до нас було декілька звернень з різних ситуацій, в основному причиною є відсутність інформації від банку, але є також ті, хто проходив онлайн. В основному в тих випадках щось пішло не так, або людина думала що достатньо просто увійти в кабінет за допомогою ДіяПідпис. Або результатів ще немає», - каже правозахисниця Української Гельсінської Спілки Наталія Єсіна.

Ситуація зараз

Вже 8 квітня 2024 року Мінреінтеграції повідомило про розблокування карток отримувачів пенсій та соцвиплат в «Ощадбанку», які пройшли. Але після знову виникли якісь проблеми – якщо не з картками, то з пенсійними рахунками.

Часто самі фахівці не знають, у чому справа.Наприклад, нам відомий випадок, жінка проживає у Києві, регулярно знімає пенсію (останній раз у лютому), пройшла ідентифікацію. Проте у день очікуваної пенсії її не було. На «гарячій лінії» «Ощадбанку» їй запропонували зробити карту мігранта.

Також пенсіонери стикаються з іншими проблемами.

пенсія

Люди кажуть, що єдиний вихід - заново пройти ідентифікацію.

пенсія

 

Ще однією проблемою стало те, що в деяких випадках у людей пропала не тільки пенсія, а й «переселенські».

Чи пов’язані ці процеси, незрозуміло.

«Це окремі процеси. «Ощадбанк» немає передавати ніяку інформацію підрозділу соціального захисту населення. І це в основному йдеться для Пенсійного фонду й зобов’язання діє тільки для пенсіонерів. Але фактично, якщо ми подивимось на результат, що внаслідок не проходження ідентифікації банк вирішить заблокувати рахунки, то нарахування виплат може продовжуватися, але людина не зможе ними користуватися, наприклад», - зазначає Наталія Єсіна.

За її словами, «Ощадбанк» має підставу для блокування у випадку відсутності руху коштів на рахунку впродовж 6 місяців, тож не можна казати, що внаслідок непроходження щось заблокують.

Буває і навпаки – «переселенські» є, а пенсії немає.

«Вчора дзвонили: отримали допомогу ВПО, тому заспокоїлись щодо ідентифікації, але пенсія не прийшла. У ПКМУ-320 - той що стосується виплат ВПО - ідентифікація згадується тоді, коли людину перевіряли за місцем фактичного проживання, склали акт - тоді людина має прийти в УСЗН в 10-денний строк, пройти ідентифікацію та подати заяву для продовження виплати», - каже правозахисниця.

Що треба зробити

Тим, кому пенсійні виплати припинені, необхідно звернутись до будь-якого сервісного центру ПФУ та подати заяву про поновлення виплати пенсії. Такі заяви розглядаються екстериторіально.

У ПФУ навели алгоритм дій, як повернути собі пенсійні виплати.

1. Необхідно звернутись до будь-якого відділу обслуговування громадян (сервісного центру) Пенсійного фонду України в тому регіоні, де ви зараз знаходитесь, з наступними документами:

  • копією довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (додатково пред’являється оригінал довідки);
  • документом про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційний код);
  • документом, що посвідчує особу пенсіонера (паспорт, пенсійне посвідчення);
  • заявою про перерахування пенсії на рахунок в АТ "Державний ощадний банк України".

2. Обов'язково необхідно заповнити заяву про поновлення пенсії.

Територіальний орган Пенсійного фонду України ідентифікує особу заявника, фіксує місце і час її звернення, порівнює отримані дані з даними, що обробляються в базах даних Пенсійного фонду України, з урахуванням даних Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

На підставі відповідного рішення територіальний орган Пенсійного фонду України відновлює виплату пенсію.

пенсія

Територіальні органи Пенсійного фонду України можуть провести ідентифікацію особи за допомогою відеоконференцзв’язку із дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг. Для цього необхідно заповнити заяву на ідентифікацію за допомогою відеоконференцзв’язку на вебпорталу Пенсійного фонду України.

До заяви обов'язково необхідно завантажити заяву про відкриття поточного рахунку, відкритого в АТ "Державний ощадний банк України" за формою 1 відповідно до умов постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 № 1596 “Про затвердження Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках”.

За отриманням індивідуальних консультацій звертайтеся за номерами телефонних "гарячих ліній" Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області: (095) 802-61-38; (095) 117-16-28 (понеділок-четвер: з 8-00 до 17-00, п’ятниця: з 8-00 до 15-45); (068) 300-40-86 (понеділок-четвер: з 9-00 до 18-00, п’ятниця: з 9-00 до 16-45).

Станом на 17 квітня 228,4 тис. пенсіонерів-переселенців, які набули цього статусу до 24 лютого 2022 року та пройшли фізичну ідентифікацію, отримують пенсійні виплати у квітні.

пенсія

Зокрема, виплати продовжено:

  • 161,6 тис. пенсіонерів, які пройшли фізичну ідентифікацію в органах Пенсійного фонду України, у тому числі за допомогою відеоконференцзв’язку – понад 46 тис., через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України за допомогою віддаленого кваліфікованого електронного підпису “Дія.Підпис” (“Дія ID”) – понад 73 тис.;
  • 31,5 тис. пенсіонерів, які особисто звернулися до відділення АТ “Ощадбанк“;
  • 0,4 тис. пенсіонерів з числа ВПО, які перебувають за кордоном, на підставі наданих ними документів (у тому числі посвідчення, що фізична особа є живою, отриманого в закордонній дипломатичній установі України), які надійшли до територіального органу Пенсійного фонду України;
  • 0,8 тис. осіб за даними, отриманими від Міністерства соціальної політики України.