Навіщо потрібні військові адміністрації Сєвєродонецьку та всій окупованій Луганщині

Навіщо потрібні військові адміністрації Сєвєродонецьку та всій окупованій Луганщині

Повномасштабна війна триває вже третій рік, більшість території Луганської області окупована. Проте й досі непідконтрольними Україні громадами, на багатьох з яких росіяни каменя на камені не залишили, керують військові адміністрації. Чиновники ВА отримують чималі зарплати, комунальні підприємства, потужності яких залишилися в окупації, закуповують техніку та підвищують статутні капітали.

"Сєвєродонецьк онлайн" багато писав і про мільйонні доходи керівників ВА, і про бюджетні програми окупованого Сєвєродонецька на десятки мільйонів, і про комунальні підприємства та їхніх керівників.

Часто під нашими статтями колишні мешканці Сєвєродонецька й інших окупованих громад Луганщини, яким пощастило виїхати у вільні українські міста, питають: "Навіщо окупованим громадам потрібні військові адміністрації і яка від них користь", "за що ці чиновники отримують такі зарплати, якщо міст і територій вже немає".

На ці питання "Сєвєродонецьк онлайн" намагатиметься відповісти у цьому матеріалі.

Як виникли військові адміністрації (ВА) та яка їхня відмінність від військово-цивільних (ВЦА)

У 2015 році на Луганщині та Донеччині з'явилися обласні, міські й селищні ВЦА, яким передали фінансові та управлінські функції обласних рад та обласних державних адміністрацій, а також деяких міських і селищних органів влади. ВЦА створювалися виключно на підконтрольних Україні територіях, наприклад, близьких до лінії зіткнення, де неможливо було провести місцеві вибори. Або ж там, де робота місцевих рад була заблокована через "політичні розбірки", як це було у Сєвєродонецьку та Лисичанську.

Рішення про утворення ВЦА ухвалював президент, керуючись законом "Про військово-цивільні адміністрації". 

"ВЦА утворюються як тимчасовий вимушений захід з елементами військової організації управління для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення в районі відсічі збройної агресії російської федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції", - йдеться у законі.

ВЦА "призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки й нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи".

З військовими адміністраціями, які фактично виникли на базі ВЦА після повномасштабного вторгнення рф, все трохи інакше. Їх також створює президент, це також тимчасові органи влади, але їхня діяльність керується законом "Про правовий режим воєнного стану". Ще одна суттєва відмінність - ВА, на відміну від ВЦА, створені навіть на непідконтрольних Україні окупованих і зруйнованих територіях, але управлінці керують ними, перебуваючи в інших українських містах. Як відомо, Луганська обласна ВА, наприклад, працює у Дніпрі.

Ще одна ремарка, після окупації Луганська та Донецька - обласних центрів, міські ВЦА так і не були створені, як і не було міських і сільських ВЦА інших окупованих населених пунктів Донбасу. І після 2022 року міська військова адміністрація Луганська та міська військова адміністрація Донецька також не з'явилися.

Коментарі місцевих мешканців

Але Сєвєродонецька міська ВА, попри вже понад дворічну окупацію міста, працює, як і ВА інших окупованих міст і громад Луганської області. Донеччина, на щастя, окупована не повністю, але й там є ВА, території яких окуповані, а також обговорюється і створення військової адміністрації підконтрольного рф Маріуполя. На Запоріжжі президент Володимир Зеленський також створив ВА окупованих територій.

Тобто це не тільки тенденція в Луганській області.

Яка користь від військових адміністрацій на Луганщині

24 лютого 2022 року Луганська обласна ВЦА згідно з указом президента Зеленського стала обласною ВА. Станом на зараз дистанційно окупованою Луганщиною керують:

Районні військові адміністрації: Сєвєродонецька РВА, Сватівська РВА, Старобільська РВА, Щастинська РВА

Міські військові адміністрації: Сєвєродонецька МВА, Попаснянська МВА, Лисичанська МВА, Рубіжанська МВА, Гірська МВА, Кремінська МВА, Старобільська МВА, Білокуракінська СВА, Сватівська МВА, Щастинська МВА.

Сільські військові адміністрації: Коломийчиська СВА, Красноріченська СВА, Ніжньодуванська СВА, Шульгинська СВА, Лозно-Олександрівська СВА, Новопсковська СВА, Чмирівська СВА, Марківська СВА, Міловська СВА, Біловодська СВА, Білолуцька СВА, Новоайдарська СВА, Станично-Луганська СВА, Нижньотеплівська СВА, Троїцька СВА, Широківська СВА.

Повноваження військових адміністрацій - 47 пунктів, зазначені у статті 15 закону "Про правовий режим воєнного стану". І там йдеться, що ці повноваження здійснюються "на відповідній території". Тобто вони прив'язані до територій. У випадку з Луганщиною - територія окупована й доступу до неї немає.

Наприклад, як в окупованій громаді можна здійснити повноваження за пунктом №2 - забезпечення ефективного використання природних, трудових і фінансових ресурсів? Або повноваження № 13 - надання допомоги власникам квартир (будинків) в їхній відбудові у разі пошкодження в результаті проведення бойових дій? Або повноваження №16 - вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води?

А як виконувати такі пункти?

32) встановлення відповідно до законодавства правил з питань забезпечення в населеному пункті чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність;

33) прийняття в межах, визначених законом, рішень з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, гасіння пожеж, боротьби з епідеміями, епізоотіями, епіфітотіями.

І таких невідповідностей достатньо.

Окреме питання - підконтрольні ВА комунальні підприємства типу водоканалів, теплокомуненерго, тролейбусних управлінь і подібних, потужності яких залишилися в окупації. У релокації вони займаються різноманітними закупівлями, а не своїми прямими обов'язками, їхні ж керівники отримують непогану зарплату. Про доходи директорів Сєвєродонецьких КП ми писали ось в цій статті.

Крім того, ВА пишуть і затверджують бюджетні програми. Наприклад, Сєвєродонецька МВА затвердила на 2024 рік низку бюджетних програм. Мільйони витратять на землеустрій, містобудівну документацію, культурний напрямок. До речі, є окрема бюджетна програма - "Внески до статутних капіталів суб'єктів господарювання" у ті комунальні підприємства, про які йшлося вище. Цього року на статутні капітали КП запланували витратити 95 млн 902 тис. 388 грн. Про це ми докладно писали ось тут. Який сенс у збільшення статутних капіталів підприємств, які не здійснюють свої прямі повноваження через окупацію, влада не пояснює.

В офіційному Telegram-каналі голови обласної ВА Артема Лисогора йдеться, що громади області створили хаби, наприклад, у Києві, Рівному, Дніпрі, де вимушені переселенці можуть подати заявку на оздоровлення дітей (принаймні так було у 2023 році, - ред.), отримати  адміністративні та соціальні послуги, а також гуманітарну допомогу від Міжнародної організації міграції.

Чим займається сам Лисогор, судячи з останньої офіційної інформації: їздить у Польщу, зустрічається там з представниками Люблінського воєводства. У Києві Лисогор нещодавно зустрівся з Предстоятелем автокефальної Української Православної Церкви Епіфанієм і нагородив його відзнакою "За розвиток регіону". Потім Лисогор брав учать у вшануванні пам'яті загиблих у Другій світовій, вітав 99-річного ветерана Другої світової війни Миколу Голуба, також Лисогор відвідав другий Міжнародний саміт міст і регіонів.

Зарплати чиновників ВА окупованих територій 

Окреме питання, яке завжди постає, коли мова йде про військові адміністрації територій, які Україна не контролює - це високі зарплати топ-чиновників цих ВА.

Наприклад, заступниця Лисогора Катерина Безгінська за 2023 рік задекларувала понад 1 млн грн зарплати (85 561 грн на місяць), що не заважає їй отримувати також і соцдопомогу.  

Перша заступниця начальника Сєвєродонецької міської ВА Тетяна Верховська за 2023 рік також задекларувала понад 1 млн грн зарплати - 1 млн 171 тис. 554 грн (97 629,5 на місяць). І при цьому Верховська також отримує соцдопомогу.

Зарплата керівника Сєвєродонецького водоканалу Олександра Фомічева за 2023 рік - 878 460 гривень (73 205 на місяць). Сєвєродонецькводоканал має основний вид діяльності - забір, очищення та постачання води, яку звісно, підприємство не може виконувати через окупацію з захоплення росіянами його потужностей.

Подробиці про зарплати інших керівників ВА можна прочитати тут. Це розміри заробітних плат на рівні міністрів і навіть вище.

Кабмін нещодавно оприлюднив, скільки заробляють члени уряду, можна порівняти цифри. Прем'єр Денис Шмигаль за минулий місяць отримав без податків 77 404,77 гривні, перша віцепрем’єр-міністерка, міністерка економіки Юлія Свириденко отримала 72 207,39 гривень. Віцепрем’єр-міністерка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Ольга Стефанішина заробила 80 842,68 гривні.

Військові адміністрації окупованих територій: як реформувати модель їхньої роботи

Військові адміністрації на Луганщині здебільшого створювалися тоді, коли факт окупації майже всієї території області був ще не такий очевидний. Була надія, що Сєвєродонецьк вдасться втримати, або ж відбити у росіян. Але зараз зрозуміло, що ця окупація надовго, тож модель роботи ВА непідконтрольних територій вже не актуальна і її потрібно реформувати. Перш за все, щоб заощадити бюджетні гроші, яких Україні так невистачає на оборону.

Що лежить на поверхні й на що потрібно звернути увагу:

Перше - більш чітко розмежувати за функціональними обов'язками та організацією роботи військові адміністрації, які працюють на підконтрольній Україні території, і релоковані військові адміністрації окупованих територій.

Адже, погодьтеся, є велика різниця між роботою ВА Гостомеля, приміром, і роботою ВА  Сєвєродонецька. ВА Гостомеля має у наявності територію громади та  усі фізичні можливості, щоб керувати нею, здійснювати господарську діяльність, забезпечувати роботу комунальних підприємств, реалізовувати бюджетні програми (не тільки на папері) та підтримувати лад. Сєвєродонецька ВА такої можливості немає, територія громади окупована.

Друге - скоротити кількість військових адміністрацій окупованих територій для економії бюджетних коштів. Повноваження районних, міських і сільських ВА можна передати обласній ВА.

Третє - необхідно переглянути фінансові питання загалом. Про те, що підхід до розподілення бюджетних коштів, яким займаються військові адміністрації окупованих територій, треба міняти, вже вголос кажуть сєвєродончани та лисичани. Наприклад, сєвєродонецький бізнесмен та інноватор Михайло Івонін вважає, що "гроші громади летять в трубу".

"Дивлюсь я на те, як наші гроші, гроші громади летять в трубу. То місцеву Сєвєродонецьку лікарню будують під Києвом, то свято міста святкують, тоді, коли всі містяни розʼїхалися по всьому світу … і розумію, що менше всіх у повернення в місто вірять люди, які зараз є владою міста. Вони впевнені, що ми туди не повернемося, тому і гроші на відновлення міста нам будуть не потрібні", - написав Івонін.

Він створював петицію на сайті президента про перерозподіл бюджетних грошей окупованих міст.

"Моя пропозиція була така, на час окупації міст 20% бюджету видавати грошами, для сплати з/п керівництва і робітників. А 80% переводити в облігації державного займу. Зараз ці кошти можна було направити на оборону, а після перемоги та повернення у міста, були б кошти для відновлення міст. Але на сайті відповіли, що це не в компетенції президента. Це повинна бути законодавча ініціатива", - зазначив Івонін. 

Вочевидь, може йтися про внесення змін у закон про "Про правовий режим воєнного стану", яким керується діяльність ВА, а також, якщо це потрібно, і в підзаконні акти: постанови Кабміну, інструкції, накази і укази. 

Івонін сказав "Сєвєродонецьк онлайн", що до народних депутатів не звертався, і поки його пропозиція перебуває на паузі.

Правник з Лисичанська Анатолій Рижков ще у січні також подавав петицію про роботу ВА окупованих територій, але у ній пропонував взагалі припинити повноваження і фінансування таких органів влади. А вивільнені гроші пропонував направити на оборонні потреби України й на підтримку внутрішніх переселенців. Зокрема, на забезпечення їх житлом. 

"Подав петицію президенту про призупинення виконання повноважень та фінансування військових адміністрацій міст, селищ та інших територіальних одиниць (райони, області), які перебувають під окупацією росії до часу звільнення відповідних територій і отримав відмову в публікації, тому що це не повноваження президента", - писав Рижков.

Він також процитував відповідь сайту президента: "Ініційована вами електронна петиція президентові України не відповідає встановленим вимогам, відтак її оприлюднення не здійснюється. Питання, порушене у вашій петиції – важливе, проте не відноситься до повноважень президента".

У розмові з "Сєвєродонецьк онлайн" Рижков зазначив, що відтоді його думка не змінилася. Він є прибічником того, що повноваження ВА окупованих територій потрібно призупиняти.

"Достатньо рішення або указу Кабміну щодо призупинення діяльності ВА у зв'язку з окупацією територій. І ці ВА повинні перейти або у "простій", або отримувати лише кошти на оплату роботи керівника військової адміністрації, але і його функції можна перенести на міністерство. Або ж створити уповноваженого відповідних територій чи області", - сказав він.

Щодо фінансування релокованих комунальних закладів окупованих громад (зокрема, шкіл і лікарень), то Рижков вважає, що потрібна програма уряду, щоб релоковані заклади доєднувалися до закладів на територіях, куди вони евакуйовані. 

"А у нас евакуація відбувалася спонтанно, хто куди зміг, туди й поїхав. Внаслідок на деяких територіях є перенасичення ВПО та переміщених КП, наприклад, у Дніпрі, а на інших, навпаки, їх майже немає", - зазначив він.

Коли закінчиться війна й окуповані території України будуть звільнені - на ці питання зараз ніхто не відповість, але чим довше триває ця окупація, тим ймовірніше, що якесь рішення стосовно релокованих ВА владі доведеться ухвалювати.