В Україні понад 50% школярів стикалися з булінгом, найчастіше - дівчата

В Україні понад 50% учнів стикалися з булінгом, найчастіше - дівчата

В Україні у закладах освіти 51,3% опитаних учнів стикалися з булінгом: 55,9%, дівчат і 46,2% хлопців.

Про це йдеться у результатах загальнонаціонального репрезентативного дослідження "Булінг та толерантність у закладах освіти після 24 лютого 2022 року", повідомляє міністерство освіти.

Дослідження, проведене в листопаді 2023 — січні 2024 року, охопило 5576 учнів 5–9 класів (віком 10–14 років) з усіх регіонів України, крім тимчасово окупованих територій.

"Мета — виявити рівень поширеності булінгу серед школярів, його видів і причин, а також змін після початку повномасштабного вторгнення росії", - зазначається у повідомленні.

Ключові результати:

1. Поширеність булінгу:

  • 51,3% опитаних учнів зазначили, що коли-небудь стикалися з булінгом: 55,9%, дівчат і 46,2% хлопців.
  • 24,7% учнів стали мішенями булінгу з початку повномасштабного вторгнення.
  • Найчастіше булінг траплявся в Києві (33,7% учнів). Загалом це більш поширене явище для міст, зокрема обласних центрів (34,4%).
  • У сільській місцевості 25,3% учнів заявили про булінг. У містах районного значення та інших містах — відповідно 25,8% і 24,1%).
  • Найрідше про випадки булінгу повідомляли учні східних (18%) та південних (22%) областей.

2. Різновиди булінгу:

  • заклики товаришувати з певними друзями (25,9%).
  • поширення неправдивих чуток (24,0%).
  • отримування образливих онлайн-повідомлень (21,4%).
  • зверхні та принизливі відгуки про зовнішність (21,8%).
  • жарти або розповіді анекдотів так, щоб було зрозуміло, що це буцімто про мішень булінгу (18,3%).

3. Основні приводи для булінгу:

  • зовнішність (28,7%). Дівчата частіше, ніж хлопці заявляли про булінг на цій підставі: 35,2% проти 26,9%.
  • особливості поведінки — надто активна, сором’язлива чи нерішуча, надто несхожа на інших тощо (22,6%).
  • світогляд, відмінний від думки інших (21,5%).
  • уподобання чи хобі (18,7%).
  • мовна ознака: 8,3% для російської мови та 6,9% для української мови.

При цьому 59,4% постраждалих від булінгу зверталися по допомогу, найчастіше зверталися до батьків і вчителів. Дівчата частіше зверталися по допомогу, ніж хлопці: 62,4% проти 55,8%.

Але зі збільшенням віку опитаних зменшується частота звернень по допомогу. Серед учнів 5 класів по допомогу зверталися 68,1%, серед 9 класів цей показник скорочується до 47,9%.

У дослідження також з'ясували, якою є реакція школи на булінг:

  • 12,4% випадків — до школи викликали батьків і кривдника, і постраждалого.
  • 14,7% випадків — викликали або батьків кривдника, або батьків постраждалого.
  • Найефективнішим методом виявилося залучення психолога (68,4% випадків припинення або послаблення булінгу). Водночас поєднання різних методів одночасно дало найліпші результати під час роботи з булінгом.

Водночас 19,6% опитаних школярів зазначили, що вчителі або інші дорослі зі школи, які були свідками цькування, не зробили нічого. 14,7% респондентів стикалися з ситуаціями, коли до булінгу були залучені батьки однокласників (наприклад, хтось з батьків публічно висловлюється образливо про дитину або закликав її бойкотувати).

"Дослідження виявило низку проблем, зокрема недостатню реакцію вчителів на випадки булінгу та потребу учнів у психологічній підтримці", - зазначають в Міносвіти.

Результати дослідження використають для вдосконалення політики протидії булінгу в українських школах, розроблення ефективних механізмів реагування на такі випадки та створення безпечного освітнього середовища для всіх учнів.