З 2022 року Україна заплатила приватним виробникам телемарафону щонайменше 1,6 млрд грн, - DW

З 2022 року Україна заплатила приватним виробникам телемарафону щонайменше 1,6 млрд грн, - DW

З 2022 року Україна заплатила приватним виробникам телемарафонів не менше 1,6 мільярда гривень - це більше за річний бюджет усіх телеканалів і радіостанцій "Суспільного", НАБУ або міністерства тимчасово окупованих територій.

Про це повідомляє DW із посиланням на свої дані.

Також видання наводить висновок Державної аудиторської служби, яка цього року перевіряла держзакупівлі на запит голови парламентського комітету з питань свободи слова Ярослава Юрчишина (фракція "Голос"). Держаудит вважає, що гроші з бюджету на телемарафон витратили "умовно ефективно".

У своєму 90-сторінковому звіті вона зазначає: міністерство культури просто не визначило достатньо критеріїв ефективності чи справедливого ціноутворення щодо закупівлі інформаційних послуг. Наприклад, у звіті мінкульту за 2023 рік збільшення видатків на "Єдині новини" зазначено як досягнення. Автори вважають, що марафон охоплює 100% території України, також на 100% він протидіє дезінформації та ворожій пропаганді. Незалежні дослідження набагато критичніші.

DW наводить дані вимірювання телепереглядів компанії Nielsen свідчать: аудиторія марафону скоротилася з 11% на початку 2023 року до менш як восьми відсотків у вересні 2024-го (тут і далі частка від загальної кількості жителів міст з населенням понад 50 тисяч і віком від 18 років. - ред). У перші тижні повномасштабного вторгнення "Єдині новини" дивилися до 25% жителів України.

Скорочення аудиторії тісно пов'язане із довірою українців до телемарафону як джерела інформації. За даними опитування Київського міжнародного інституту соціології, між травнем 2022 року та лютим 2024 року частка тих, хто довіряє "Єдиним новинам", знизилася майже вдвічі – з 69 до 36%. "Ще два місяці тому баланс довіри-недовіри "Єдиним новинам" був позитивний, зараз уже негативний", - звертали тоді увагу соціологи.

Ще одне дослідження, проведене на замовлення "Суспільного", свідчило, що втрата довіри викликана саме інформаційною політикою марафону: 63% з тих, хто втратив довіру та перестав дивитися "Єдині новини", пояснювали своє рішення тим, що марафон транслює лише провладну позицію, половина підозрювала, що новинарі працюють під цензурою, більше третини дратував надто позитивний акцент у подачі новин.

Дослідження змісту інформаційних програм телемарафону, яке проводить ГО "Детектор Медіа", свідчить: опозиційні політики чи депутати потрапляють до ефірів вкрай рідко навіть на "парламентському" телеканалі "Рада". Після виходу "Суспільного" з "Єдиних новин" у травні контраст став ще більш разючим. Наприклад, із 18 народних депутатів, які відвідали ефір телемарафону з 14 по 17 жовтня, 14 представляли фракцію "Слуга народу". Тоді як на Суспільному представництво влади та опозиції було паритетним.

Водночас, пише DW, третій рік журналісти-розслідувачі шукають зв'язки, які пояснювали б особливу лояльність двох виробників телемарафону - "Кінокіт" та "Ми - Україна" - до голови Офісу президента Андрія Єрмака та його колишнього заступника, а зараз радника міністра оборони Кирила Тимошенка.

За даними інформаційної системи Youcontrol, бюджетні надходження становили відповідно 64 та 98% у виручці виробників за 2023 рік. Критично важливою, пише DW, є участь у телемарафоні та для "Інтера" (близько 99% виручки), чий основний акціонер Дмитро Фірташ зараз перебуває під українськими та міжнародними санкціями.

"Яка логіка українській державі допомагати приватним комерційним каналам виживати – для мене велике питання. І чому саме цим каналам? З погляду інвестицій державних коштів це взагалі нелогічна історія. Якщо логіка підтримати канали, щоб вони були лояльними до вас, тоді це фактично зловживання владою ", - каже Юрчишин.

Його фракція "Голос" вже пообіцяла під час обговорення держбюджету наступного року урізати фінансування "Єдиних новин".