Правила безпеки та можливості отримання допомоги в період конфлікту в Україні

Складні соціально-політичні події, що відбуваються в Україні, так чи інакше позначаються на життєдіяльності всього населення країни. Значну частину особи соціально вразливих категорій, які потребують постійної уваги та підтримки з боку держави, фахівців соціальних служб та установ. До них належать:
  • діти; сім’ї, члени яких загинули, поранені чи зникли безвісти;
  • жінки;
  • внутрішньо переміщені особи;
  • сім’ї військовослужбовців;
  • сім’ї, в яких зруйновані родинні зв’язки;
  • безробітні;
  • особи та члени їх сімей, що зазнають насильства за свої переконання;
  • сім’ї, які перебували в зоні бойових дій та зараз проживають на територіях підконтрольних уряду України;
  • сім’ї в зоні ризику проведення бойових дій. 
У соціально-педагогічній та психологічній роботі з цими категоріями громадян важливо пам’ятати, що кожна з них може мати специфічні потреби. Робота має бути побудована на виявлення цих потреб, а також подальше їх задоволення шляхом співпраці з різними суб’єктами соціальної, соціально-педагогічної та психологічної діяльності. 
 
Сьогоднішня ситуація в країні вимагає також широкого інформування громадян вразливих груп, особливо з числа внутрішньо переміщених осіб, про можливості отримання необхідної їм допомоги.
 
Експрес-оцінка соціально-психологічного стану дітей в Донецькій області, здійснена ЮНІСЕФ, виявила підвищений рівень стресу приблизно у чверті дітей віком 3–6 років, у кожної шостої дитини віком 7–12 років та чверті дітей віком 13–18 років. Причиною такого стану передусім, є пережитий досвід дітей. 
 
Як свідчить дослідження, майже 40% дітей віком 7–12 років та більше половини дітей віком 13–18 років стали безпосередніми свідками воєнних подій. Діти відчували страх, злість, сум, мали проблеми зі сном або увагою впродовж кількох днів або й тижнів після того, як стали свідками негативних подій. 
 
Те, що діти є свідками трагічних подій в країні і активно їх переживають, свідчать також дзвінки, які надходять від них на Національну дитячу «гарячу лінію». Вони як дзеркало відображають те, що відбувається в суспільстві1.
 
У Міносвіти зауважують, що в контексті нових викликів, які постали перед країною, педагогічним працівникам необхідно переглянути практику виховної роботи та захисту дітей в навчальному закладі. У педагогів виникла необхідність пояснювати дітям, що відбувається, як реагувати на конфлікти, що розгортаються між дітьми, як утриматися від жорстких чи емоційних оцінок, як не нашкодити дітям, а навпаки – бути корисними, допомогти їм.
 
Така специфічна робота для багатьох працівників та фахівців громадських організацій є новою. 
 
Цим і зумовлена необхідність підготовки рекомендацій з проблем формування навичок безпечної поведінки та інформування про те, яку і де допомогу можнуть отримати люди, які її потребують.
 
Розвиток подій в країні почав вимагати матеріалів про можливості отримання різних видів допомоги як у державних структурах, так і в громадських та волонтерських організаціях. 
 
Тому ми починаємо публікацію серію статтей та рекомендацій рекомендації з цього питання.
 
Наша держава опинилася в складній соціально-політичній ситуації. Буремні події на Сході внесли зміни в життя всієї країни. У ситуації конфлікту зростає рівень насильства в суспільстві та порушень прав людини. Також з’явилася категорія людей, яким необхідний додатковий захист, бо вони вимушено покинули свої домівки; є родини, де загинули батьки чи інші родичі; сім’ї, члени яких зникли безвісти; члени родини, які вимушено перебувають окремо один від одного; родини, які зазнають переслідування за свої погляди на події, які відбуваються.
 
Події останніх місяців на Сході країни супроводжуються порушеннями прав людини та дитини.
 
Права людини – це можливості людини існувати й розвиватися як особистість, задовольняти свої потреби, здебільшого закріплені законодавством.
 
Права дитини – система можливостей, які необхідні особі для її комплексного та цілісного розвитку в умовах і відповідно до вимог середовища, беручи до уваги незрілість дитини (дитиною за міжнародно-правовими актами
визнається «кожна людська істота до досягнення 18-річного віку, якщо за законом, що застосовується до даної особи, вона не досягає повноліття раніше»).
 
Серед найчастіших порушуються такі права:
  • право на життя;
  • право на захист від фізичного насильства;
  • право не розлучатися з батьками;
  • право на освіту;
  • право вільно пересуватися і обирати собі місце прожи-
  • вання в межах кожної держави;
  • право на свободу переконань і на вільне їх виявлення;
  • право на свободу мирних зборів і асоціацій;
  • право на захист від експлуатації.
Якщо ваші права порушуються, ви можете звернутися: 
 
у своєму навчальному закладі – до соціального педагога, класного керівника, вчителя, медичного працівника; в міліції – до дільничного інспектора, працівників кримінальної міліції у справах дітей; до працівників служби у справах дітей державної адміністрації; неурядових громадських організацій; якщо ви мешкаєте у невеликому селищі – до голови сільради; зверніться за порадою до батьків.
 
Якщо у вас пригнічений психологічний стан, ви можете звернутися до психолога вашого навчального закладу, до людини, з якою у вас довірливі стосунки (друг або подруга, родичі, вчитель); зверніться за порадою до батьків.
 
Якщо ви зіткнулися з порушенням своїх прав, то для отримання інформаційних, психологічних, правових консультацій ви можете безкоштовно звернутися на Національну дитячу «гарячу лінію» за номерами 0 800 500 225 (зі стаціонарного телефону), 772 (з мобільного Київстар, Лайф)2.
 
 
Далі буде…
 
Мультфільм про вибухонебезпечні знахідки. Правила поведінки у разі виявлення небезпечного предмета
 
Мультфільм про правила поведінки під час виникнення артилерійського обстрілу
 
ПОСИЛАННЯ:
  1. Експрес оцінка психологічного становища дітей в Донецькій області [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.unicef.org/ukraine/ukr/Rapid_ Psychosocial_Assesment_of_Children_in_Donetsk_Oblast_ua.pdf
  2. Правила безпеки та можливості отримання допомоги у період конфлікту в Україні : метод. рек. – К. : Агентство “Україна”. – 2014. – 48 с.
 
Стаття підготовлена Сергієм Зуєвим, тренером національної тренерської мережі Міжнародного жіночого правозахисного центру "Ла Страда - Україна" з використанням методичних рекомендацій "ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ОТРИМАННЯ ДОПОМОГИ В ПЕРІОД КОНФЛІКТУ В УКРАЇНІ", які розроблені в рамках проекту "Гуманітарна допомога для внутрішньо переміщених осіб та громад, які зазнали наслідків конфлікту у Східній частині України" за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини у співпраці з "Діаконія Катасрофенхільфе".