Субсидії для малозабезпечених. А як вижити «немалозабезпеченим»?

Субсидії для малозабезпечених. А як вижити «немалозабезпеченим»?

За останніми офіційними даними в м. Сєвєродонецьку одержують субсидії більше 20 тисяч домогосподарств.
А скільки тисяч малозабезпечених громадян з різних причин субсидії не одержують.
Багато штучних перешкод створює для своїх громадян держава та місцеві органи влади, які повинні піклуватися про своїх малозабезпечених громадян.

Згідно постанові Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" (далі – Постанова № 848). Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі – Положення):

«Житлова субсидія є державною соціальною допомогою громадянам, що не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком».

Звертаю вашу увагу:

«не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги»

Але далі Кабінет Міністрів протирічить задекларованому ним же принципу, обумовлюючи в Положенні (пункт 6) призначення субсидії громадянам, які не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, різними умовами.

Це, і:

- громадянин або члени сім’ї здійснили купівлю або іншим законним способом (подарували, одержав в спадщину) набули право власності на квартиру (будинок), транспортний засіб, на суму більше 50 тисяч гривень,
- члени сім’ї, які зреєстровані, та проживають в іншому місці (а, можливо, і невідоме місце проживання),
- безробітні,
- багато іншого.

Згідно Правилам, громадянину не буде призначена субсидія, якщо:
- дружина (чоловік) зареєстровані, але проживають в другому місці і не можна одержати довідку про доходи;
- все життя збирали гроші та придбали «квартиру» за 50001 грн;
- одержали в спадок «автомобіль» «Запорожець», який оцінили в 50001 грн;
- має борги за послуги житлово- комунальних підприємств (ЖКП) загальна сума яких перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн).
Особливо не піддається ніякій логіці факти непризначення субсидії громадянам, які не можуть погасити борги (через відсутність коштів) або реструктуризувати їх (з вини міської влади та комісії по реструктуризації боргів, які не виконують свої обов’язки).

Посадові особи міськради та УПСЗН діють як листоноша Пєчкін із відомого мультфільму:
«ВИ ПОТРЕБУЄТЕ СУБСИДІЇ І МАЄТЕ НА СУБСИДІЮ ПРАВО, АЛЕ МИ ЇЇ ВАМ НЕ НАДАМО».

Таким чином, в Постанові №848 та Правилах закладені протиріччя.
Виходить замкнуте коло:

– громадяни мають борги, тому, що із-за бідності не можуть їх погасити;
– борги зростають, тому, що не призначають субсидію;
– субсидію не призначають, тому, що не можуть реструктуризувати борги;
– борги не можуть реструктуризувати, тому, що питання реструктуризації боргів не вирішують на засіданні комісії по реструктуризації боргів згідно з вимогами нормативно-правових актів, на які посилаються міськрада та УПСЗН, та Положенням;
– підприємства ЖКГ встановлюють «драконівські» умови погашення боргів (і на них немає законодавчої «управи»), а то й зовсім відмовляються їх реструктуризувати, заявляючи, що «це їх право, а не обов’язок»;
– борги зростають, громадяни стають ще біднішими;
– субсидію не призначають, тому що бідний;
– без призначення субсидії стають ще біднішими;
– і так далі по колу ...

Складається враження, що громадянам штучно перешкоджають одержати субсидію, яку вони потребують. Скільки можно знущатись?

Чи є вихід?
Є:
Згідно Постанові Верховної Ради України «Про оплату житлово-комунальних послуг населенням України». Документ 512-14, поточна редакція — Прийняття від 18.03.1999:

«Значне падіння життєвого рівня населення в результаті підвищення цін на споживчі товари, зростання заборгованості по заробітній платі і пенсіях зумовлює подальше збільшення заборгованості громадян за житлово-комунальні послуги.
Для забезпечення конституційних прав громадян України і недопущення звуження їх змісту та обсягів (статті 22 і 48 Конституції України Верховна Рада України постановляє:
1. Встановити плату за житло і комунальні послуги не більше 15 відсотків фактично отриманого сукупного доходу сім'ї. Рівень сукупного доходу сім'ї і частка плати за житлово-комунальні послуги у цьому доході встановлюються на підставі декларування доходів усіх членів сім'ї.
3. Виконання Постанови Верховної Ради України "Про оплату житлово-комунальних послуг населенням України" покладається на Кабінет Міністрів України, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
4. Генеральному прокурору України взяти під контроль виконання цієї Постанови».

Конституція України, стаття 22. Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними.
Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.
При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Конституція України, стаття 48. Кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло.

Висновки:

1. В Постанові ВР відсутні будь-які обмеження, вказані в Порядку (наявність боргів, відсутність працевлаштування, площа житла, наявність автомобіля «молодше» п’яти років, здійснення покупок на суму більше 50 тис. грн. та інше).
Ці обмеження протирічать Постанові ВР: не більше 15 відсотків від фактично отриманого сукупного доходу сім'ї.
2. Постанова ВР має більш високу юридичну силу, ніж Постанова Кабінету Міністрів.
Постанови КМ не можуть протирічити вимогам Постанови ВР та звужувати її зміст.
Згідно статті 113 Конституції України:
«Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України».

3. Згідно листу Міністерства юстиції України. «Щодо порядку застосування нормативно-правових актів у разі існування неузгодженості між підзаконними актами» від 30.01.2009 N Н-35267-18 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v3526323-09):

«Згідно з частиною третьою статті 113 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України».
4. Громадянам, яким субсидія призначена згідно вимогам Постанови № 848 – одержувати субсидію і далі.
5. Громадянам, яким субсидія не призначена, - добиватись виконання вимог Постанови ВР.

«Пенсіонер Козлов», тел. для уточнень та запитань: 050 422 42 14