Децентралізація на Луганщині: ОТГ, ВЦА та райони

Децентралізація на Луганщині: ОТГ, ВЦА та райони

“Луганська та Донецька області знаходяться в дещо іншому положенні ніж інші області України, у зв'язку з тим, що у нас за умов безпеки не відбулися перші вибори після зміни адміністративно-територіального устрою, і ситуація на цей час вирішується у Верховній Раді України”, - зазначив Вадим Лазніков, начальник Управління з питань нормативно-правової роботи та децентралізації Луганської облдержадміністрації під час онлайн-конференції “Децентралізація на Луганщині”.

Під час конференції за участю журналістів та представників громадських організацій. Вадим Лазніков розповів про особливості децентралізаційного процесу на Луганщині та пояснив ситуацію щодо районних рад.

Нагадаємо, 17 грудня Верховна Рада прийняла закон, який дозволяє створювати військово-цивільні адміністрації в об'єднаних територіальних громадах, де не відбулись вибори у 2020 році. Закон підтримали 265 депутатів. "Військово-цивільні адміністрації населених пунктів утворюються на території територіальних громад у разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування", - йдеться у законі "Про внесення змін до деяких законів України щодо утворення військово-цивільних адміністрацій".

"Щодо перспектив розвитку громад, в яких відбулися вибори, ви знаєте, що там здійснюється формування органів місцевого самоврядування, - розповів Вадим Лазніков, - На порядку денному одним з перших питань у цих громадах є прийняття та затвердження бюджету на 2021 рік. Після формування бюджету ці громади почнуть повноцінно працювати на фінансування бюджетних установ, реалізацію програм. Звичайно, цим радам громад потрібно буде затвердити плани соціально-економічного розвитку громад. Фактично, тут все відбувається у звичайному режимі, за виключенням того, що це все вже нова територіальна основа".

На підконтрольній території Луганської області створено 26 територіальних громад.

“Територія у таких громадах значно збільшилася у порівнянні з тим, що було раніше, - зазначив Вадим Лазніков, - Також важливим є процес передачі розпорядження землями за межами населених пунктів із земельного кадастру цим громадам. Важливий, з точки зору, що це підсилює спроможність, їх ресурсні можливості. Тепер у громад з'являються нові можливості та новий ресурс, за рахунок якого громади можуть залучати кошти на свою територію, залучати інвесторів, зацікавлених тим що громади можуть надати якісь промислові майданчики для розміщення виробництв, тощо. Я не маю ілюзій, що саме цей фактор спричине вал інвестицій в Луганську область, тут дійсно є інші фактори які стримують інвестиції, але, якщо заглядати на майбутнє, то це дійсно важливий ресурс, який дозволить громадам успішно розвиватися. Є декілька факторів, таких як кадровий потенціал. Дуже важливо для громад мати відповідні кваліфіковані кадри щоб вони працював вміли працювати з інвесторами".

Нас на території Луганської області утворено 4 райони: Сєвєродонецький, Сватівський, Старобільський, Щастинський. В цих районах зараз теж відбувається формування органів місцевого самоврядування. (Дивіться - Інтерактивна мапа децентралізації).

Для довідки. 16 грудня затверджені документи, завдяки яким в Україні розпочався процес утворення або реорганізації старих районних державних адміністрацій. Відповідне розпорядження було прийнято Кабінетом Міністрів України. Під час засідання Уряду також ухвалено Порядок, за яким відбуватиметься утворення та реорганізація райдержадміністрацій, у тому числі передача майна, прав та обов’язків райдержадміністрацій, що припинили роботу у зв’язку зі зміною адмінтерустрою. Досі порядок утворення та ліквідації районних державних адміністрацій не було визначено законодавством, а отже не було правових підстав для проведення їх реорганізації. 6 грудня поточного року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій», який дозволить привести їх систему у відповідність до нового адмінтерустрою.

"Щодо районів, то тут ситуація дещо складніша, ніж з громадами, - прокоментував зміни в формуванні районів Вадим Лазніков, - Бо ще на початку 2020 року дискутували питання взагалі про існування субрегіонального відділення місцевого самоврядування і передбачалося все врегулювати на рівні законопроекту про внесення змін до Конституції України. Але ви, мабуть, знаєте, що цей проект був відкликаний на початку року Президентом України, бо дуже багато було критичних зауважень до цього законопроекту і від органів місцевого самоврядування, Асоціації місцевого самоврядування, і таким чином вирішили доопрацювати цей законопроект. Ми в такій ситуації, коли, скажімо, концептуально ми рухалися в напрямку, щоб завершити децентралізацію з внесенням змін до Конституції України. І коли моделювали, як будуть розподілятися повноваження між різними рівнями органів місцевого самоврядування, то виявилося, що таких повноважень не набирається багато на субрегіональний рівень, тобто на рівень районів. Тобто найбільше змістилося на базовий рівень громади, далі частина повноважень залишається на рівні області, а на районному рівні фактично майже не залишається повноважень. Тому і поставало питання, чи доцільно нам створювати на районному рівні органи місцевого самоврядування. Позиція Мінрегіону та експертів була з тому, що субрегіональний рівень, як територіальна основа, потрібен, але тут стало питання, чи потрібно нам тут обирати ради. Тобто, задумка експертів Мінрегіону в тому, що на рівні районів це будуть державні органи, які будуть виконувати координаційні функції територіальних органів центральних органів виконавчої влади, наприклад, органи Пенсійного фонду, поліція, орган Держгеокадастру. І щоб між ними була співпраця більш плідна, пропонується один орган зробити таким координатором і фактично пропонувалося, що це буде державний орган. В даному випадку це районна державна адміністрація. В принципі, без районних рад можна було і обійтися. Таким чином на цей час, якщо були б зміни в Конституцію, ми б і обійтися без цього, але у зв'язку з тим, що не відбулося змін до Конституції, щоб не порушувати законодавство, все ж таки були проведені вибори до районних рад. І тепер фактично територія районних рад збільшилася. У нас на підконтрольній частині території Луганщини замість 12 районів тепер 4. У цих районах є райони ради, але їх обсяг повноважень дуже обмежений і саме проблемне питання - це джерела доходів. Тобто, до районного бюджету обмежені джерела доходів і по деяких районах ми бачимо що вони навіть не зможуть утримувати свій апарат".

Детальніше у відео

Захід проведено в межах проекту “СІТІ-ХАБ: платформа діалогу громади та влади”, що підтримується Програмою ООН із відновлення та розбудови миру.