Центр «Сходинки АВА» працює в Рубіжному

Центр «Сходинки АВА» працює в Рубіжному

В Рубіжному працює центр корекційної роботи з дітьми з розладами аутистичного спектра “Сходинки АВА”. Відкрили центр дві мами, які створили громадську організацію, та таким чином вирішили питання навчання дітей за сучасними методиками.
Активістки орендували приміщення, зробили невеличкий ремонт, та придбали необхідне обладнання. Центр вже має декілька нових клієнтів, це дев'ятеро відвідувачів та відвідувачок від 3 до 7 років.
Працює центр за методиками АВА-терапії.

"Ми навчаємо малюків різним навичкам, всім, які повинні бути у нормотипової дитини, - розповідає Вікторія Неліпа, спеціалістка корекційної роботи з дітьми "Сходинки АВА”, - Наприклад, якщо дитина вже була скоригована до нас, ми її навчаємо звичайним академічним навичкам: читати, писати, відповідати на питання. Якщо дитина маленька, ми вчимо грати, спілкуватися з людьми, вчимо розмовляти, відповідати на питання. Дуже багато навичок, всі, які потрібно. Ми йдемо по сходинках наверх, щоб дитина досягла найвищого рівня.
Ми спеціалісти з АВА-терапії, і вся наша терапія заснована на мотивації, тому нашим відвідувачам дуже в нас подобається. Ми займаємося з дітками з розладами аутистичного спекту, з синдромом Дауна, з затримкою мови, з затримкою психічного розвитку та з іншими нозологіями. Ми беремо діток усіх, в яких є недостатні навички за віком. Будь-яку навичку ми можемо покращити, дотягнути до рівня”.

ABA-терапія, або прикладний аналіз поведінки (з англійської.: Applied Behavioral Analysis) ― один із провідних методів для корекції дефіциту розвитку, пов'язаного з аутизмом. Така терапія здатна покращити якість життя дитини і допомогти їй розкрити свій потенціал.
Найважливіша мета АВА-терапії - це підвищити якість життя всієї родини, а також розвивати дитину, яка потім піде до інклюзивного садочка та інших закладів. І головне — підготувати дитину до цього.

Олена Шалашна, мама двох дівчат, тепер професійно займається розвитком молодшої донечки Варвари. Шукаючи спеціалізовану допомогу, Олена сама пройшла навчання, а тепер працює із іншими дітьми.

"Спочатку я почала навчатися методикам АВА-терапії, щоб допомогти своїй дитині, - згадує Олена Шалашна, спеціалістка корекційної роботи з дітьми "Сходинки АВА”, - І місяця через 2-3 я побачила, нарешті, результати. Дитина від зовсім нерозуміючої мови через 2 місяця почала розуміти мову. Я зрозуміла, що ця методика працює, і що моїй дитині вона допомагає. Тому я пішла вчитися далі. Вже був другий модуль, третій, вже не для батьків, а для фахівців. Зараз я закінчила 4 модуля у Юлії Ерц як фахівчиня з прикладного аналізу поведінки. Після цього, як мама дитини з особливостями я, звичайно, спілкуюся з іншими мамами, я їм розповідала про те, як це здорово, як це допомагає, як дитина рухається по сходах вгору, як виходять перші успіхи. І мами інші почали мене просити, а ти можеш позайматися з моїм малюком? Так ми і вирішили відкрити центр”.

У центрі навчають новим альтернативним методикам комунікації, наприклад системі РЕСS («Picture Exchange Communication System»; «Комунікаційна система обміну зображеннями»), яку рекомендовано для терапії дітей з розладами аутистичного спектру (скорочено - РАС) та спілкування з ними. Це набір карток із зображенням кольорів, предметів, дій, тощо. Вони направлені на покращення комунікаційних навичок, розширення словникового запасу. Принцип цієї системи - навчитись співвідносити реальний предмет, певну дію із зображенням на картинці.
"Тому, як моя дитина не розмовляє, стало питання, як же допомогти їй соціалізуватися. Прийти в дитячий сад, і сказати вихователю про свої потреби. Для мене було дуже страшно, що вона захоче пити і не буде поруч склянки з водою, і вона не зможе показати, що у неї спрага, - ділиться Олена, - Для цього ми ввели систему альтернативної комунікації РЕСS. Це наш похідний альбом, з яким вона ходить в дитячий сад. За допомогою цих карток Варвара може повідомити про свої базові потреби. Вона складає речення, приносить, показує, і навіть людина, далека від цієї системи, може, зрозуміти, що Варвара зараз хоче. Наприклад, хоче печива, або хоче до мами, або їй потрібна допомога».

Олександра - мама 6-річного хлопчика. Нещодавно вони почали відвідувати центр “Сходинки АВА”. "У моєї дитини аутичний спектр. Ми сюди ходимо з вересня. Покращення будуть не одразу, це буде поступово. Ми почали ходити. В нас є комунікації зі спеціалістами. Він в нас сидить за столом. Для нас це вже покращення. Ми не чекаємо якихось одразу результатів. Він сидить, займається, йде сюди із бажанням", - ділиться Олександра.

"Завдяки таким активним мамам, вони показують, що все нормально. Немає ніяких проблем. Діти такі ж. Трошки їм потрібно щось підказати, допомогти, і вони будуть соціалізуватися в суспільстві, - зазначає Микола Надулічний, голова Луганської асоціації осіб з інвалідністю, - І при відкритті таких центрів, коли мами об'єднуються, приходять, вони не залишаються на одинці зі своєю проблемою. Без таких центрів, без таких мам наше життя було би пустим".

Сьогодні активістки працюють інклюзивними громадськими радницями у місті Рубіжне.
"Ми познайомились з цими громадськими інклюзивними радницями, як ми зараз називаємо цих жінок, які заснували центр і працюють в цій будівлі, - розповідає Ганна Борова, радниця Програми ООН із відновлення та розбудови миру, - Ми бачимо, що вони власними зусиллями досягли багатьох речей. Але такі речі потрібно нести у суспільство, і підвищувати культуру інклюзії в цілому. І таким чином, іншим людям, хто не знає цих проблем, або не розуміє, як спілкуватися з цими людьми, що треба зробити, коли така дитина або людина поруч Щоб взагалі кожна людина вміла і спілкуватися і намагалася зрозуміти іншого, не такого, як ця людина сама. Ми вже домовилися, що працюємо в мережі. Дівчата пройшли школу InkSchool - Школу інклюзивного громадського радника. Вони спілкуються з іншими такими активними людьми, бо кожний занурюється у власну сферу. Хтось більше розуміється на питаннях дітей з аутизмом, з іншими нозологіями, хтось більше розуміється на питаннях реабілітації. У нас є в цій мережі і освітяни/-ки, і просто люди небайдужі. І вони спілкуються. Ми раз на тиждень зустрічаємось і опрацьовуємо якісь спільні плани. Зараз ви бачили принцип роботи з карточками РЕСS, що він працює, але про це зовсім ніхто не знає. І потрібно робити семінарські навчання, просвітницьку діяльність, просто для того, щоб ця культура увійшла в повсякденне життя кожної людини, кожного громадянина України. І нічого немає страшного, якщо поруч з нами буде людина або дитина з якимись особливостями. Слід розумітися, і володіти інформаційними базовими речами, яким чином налагодити спілкування, чим допомогти. І взагалі знати про тих, хто поруч і не боятися допомагати".
 


Публікація підготовлена в межах проєкту «НГО та медіа: новий формат співпраці», що реалізується ГО «Медіапростір Україна» за технічного адміністрування ЗУРЦ у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки урядів Данії, Швейцарії та Швеції.

Думки, зауваження, висновки або рекомендації, викладені в цьому матеріалі, належать авторам і не обов’язково відображають погляди ООН, та урядів Данії, Швейцарії та Швеції.