Заблокований поляками кордон коштуватиме Україні 1% ВВП, ціни на продукти зростуть на 10%, — Reuters

Заблокований поляками кордон коштуватиме Україні 1% ВВП, ціни на продукти зростуть на 10%, — Reuters

Тижні блокування доріг польськими далекобійниками, які протестують на кордоні, призведуть до скорочення загального імпорту України приблизно на п’яту частину в листопаді та можуть коштувати Києву 1% зростання ВВП, якщо блокування триватиме.

Про це сказав Reuters високопоставлений український чиновник.

Видання зазначає, що Польща, яка є членом Європейського Союзу, перебуває "перехідному стані" після виборів 15 жовтня, що ускладнює переговори про припинення протестів перевізників. Поляки кажуть, що українці витіснили їх з власного ринку, використовуючи зміни часів війни.

Головна вимога польських автоперевізників – припинити українським далекобійникам безперешкодний доступ до ЄС, на що Київ і Брюссель кажуть, що це неможливо.

"Ніби одна п’ята нашого місячного імпорту застрягла на кордоні", – сказав в інтерв’ю Reuters Тарас Качка, торговий представник України та заступник міністра економіки.

Він навів неопубліковані урядові дані, згідно з якими Україна імпортувала товарів і продуктів на 3,8 мільярда доларів США за перші 26 днів листопада, порівняно з 5,2 мільярда доларів США за весь жовтень.

Цифри показують масштабу шкоди, яку протести завдають українській економіці, минулоріч вона і так року скоротилася майже на третину після вторгнення росії.

Качка сказав, що уряд намагається мінімізувати шкоду та інвестуватиме в альтернативні експортні маршрути, але це є непростим завданням.

"Масштаб виклику великий. Я згоден з людьми, які кажуть, що це може коштувати 1% зростання ВВП", - сказав він.

Зазвичай товари через Польщу становлять 50% українського експорту автомобільним транспортом, але далекобійники заблокували чотири з восьми пунктів пропуску, включаючи найбільший. Україна також межує зі Словаччиною, Угорщиною, Румунією та Молдовою на заході.

"Влада має пару тижнів, але якщо затягнеться на місяці, то, можливо, доведеться переглянути прогнози зростання економіки у бік її зниження. Можливо, на 0,5%, 1%, але це значна сума", – вважає аналітик Віталій Ваврищук.

Українські чиновники кажуть, що зниження поставок призвело до зростання цін на деякі товари, зокрема скраплений газ, яким користується близько 1 мільйона автомобілістів в Україні, зріс на 30%.

Перший заступник міністра сільського господарства Тарас Висоцький повідомив, що зниження поставок м'ясо-молочної продукції призвело до подорожчання цієї продукції на 5%. Ціни на деякі продукти харчування можуть зрости на 10%, сказав він у телевізійних коментарях.

Заступник міністра інфраструктури Сергій Деркач заявив Reuters, що переговори між Україною, Польщею та ЄС, схоже, зайшли в тупик, оскільки протестувальники хочуть знову запровадити дозвільну систему для українського автомобільного транспорту, який в’їжджає до ЄС.

Дія дозвільної системи вперше була скасована згідно з угодою, підписаною в червні 2022 року, і призупинена до липня 2024 року.

Ян Бучек, голова головної бізнес-асоціації далекобійників Польщі, заявив, що Київ не демонструє готовності йти на компроміс і створює перешкоди для роботи далекобійників з ЄС в Україні.

За його словами, українські автоперевізники незаконно використовують бездозвільну систему для роботи в ЄС, а не тільки для перевезення товарів в Україну та з України, створюючи дешевшу робочу силу, ніж польські перевізники.

Нагадаємо, переможець польських парламентських виборів, лідер платформи "Громадянська коаліція" Дональд Туск звинуватив уряд Матеуша Моравецького в бездіяльності, "яку не можна вибачити", в ситуації з блокадою кордону з Україною.

Також нагадаємо, що блокада кордону триває з 6 листопада. Україна вже зазнала збитків на понад 400 мільйонів євро. Вартість простою перевізника за добу оцінюється у 350 євро.