Як винищувачі F-16 можуть змінити повітряне поле бою України, — аналіз від Reuters

Як винищувачі F-16 можуть змінити повітряне поле бою України, — аналіз від Reuters

Винищувачі F-16 для України почали надходити до навчальних центрів у США, Данії та Румунії. Союзники Києва сподіваються, що сучасні літаки зможуть відштовхнути російську авіацію далі від лінії фронту, ефективніше націлити радіолокаційні передавачі та знищити більше крилатих ракет.

Агентство Reuters вивчило технічну документацію та поспілкувалося з вісьмома військовими експертами, включаючи колишніх інструкторів і пілотів F-16, про можливості, обмеження та вплив, який вони можуть мати на війну в Україні.

Західні військові чиновники та експерти кажуть, що додавання F-16 до українського повітряного флоту різко не змінить хід війни. Навчання пілотів і екіпажів підтримки вимагає часу, ракети "земля-повітря" залишаються основною загрозою, а реактивні літаки не призначені для пошкоджених, а часом і імпровізованих злітно-посадкових смуг України.

Але вони є покращенням найближчого еквівалента, який має Україна – МіГ-29 радянської розробки – і, у довгостроковій перспективі, допоможуть Києву інтегруватися із західними військовими союзниками та позбутися залежності від застарілої техніки, створеної ворогом.

"Це прив’язує Україну до технологічного шляху, на якому зараз йде НАТО", - сказав Роберт Фарлі, професор Університету Кентуккі, який спеціалізується на військових справах і авіації. "Те, що зараз є в України, — це глухий кут; Це нікуди не дінеться. Якщо ви хочете мати повітряні сили через 10 років, це повинні бути F-16 або щось подібне".

F-16 дозволять українським військовим отримати більше продуктивності, сказав Брінн Таннехілл, колишній пілот ВМС США, який допомагав навчати пілотів F-16 ВПС США.

Одним із прикладів є удосконалена ракета класу "повітря-повітря" середньої дальності (AMRAAM) AIM-120, яку Україна зараз використовує для протиповітряної боротьби наземного базування, а незабаром її нададуть для використання у класі "повітря-повітря".

Моделі AMRAAM C і D, які прямують в Україну, можуть атакувати цілі за межами видимості, "вистрілив і забув": якщо пілоту потрібно зламати радарне прицілювання цілі, бортовий радар ракети наведе його. Навіть якщо повітряних боїв над лінією фронту не буде, українські льотчики можуть ефективніше полювати на крилаті ракети.

Речник ВПС України Юрій Ігнат казав, що ці ракети можуть вражати цілі на відстані 160 км, що може означати, що російські літаки більше не можуть безкарно стріляти в українські літаки.

F-16 може нести більше озброєння, ніж МіГ-29, Су-27 і Су-25, і приблизно стільки ж, скільки український тактичний бомбардувальник Су-24. Версії F-16, які відправляються в Україну, швидше за все, мають оновлену версію радара AN/APG-66, сказала Келлі Гріко, старший науковий співробітник Центру Стімсона. Цей радар може стежити за цілями в повітрі та на землі, з дальністю повітря-повітря понад 100 км. F-16 і західні літаки в цілому, як правило, більш зручні для пілотів, з інтуїтивно зрозумілими елементами керування та дисплеями.

Ше одна перевага F-16, росіяни не зможуть його швидко помітити, потужні радари зменшать видимість, але повністю не закриють літак.

Ігнат сказав, що не очікує, що літаки будуть працювати в Україні до 2024 року: "Ми не виграємо війну відразу, але F-16 здатний змінити хід подій.

Нагадаємо, вісім українських пілотів і 65 осіб допоміжного персоналу проходять перші етапи навчання керуванню F-16 у Данії; інші знаходяться в Арізоні у США та місті Фетешті на південному сході Румунії. Хоча точна кількість літаків не розголошується, очікується, що це будуть десятки.

Головнокомандувач Збройних сил України Валерій Залужний заявив у листопаді, що F-16 будуть "менш корисними", ніж вони були б рік тому, оскільки росія встигла вдосконалити свою протиповітряну оборону.