“Я ухилянт” - чергове ІПСО росії?

“Я ухилянт”  - чергове ІПСО росії?

Чергова Інформаційна психологічна кампанія росії проти України, спрямована на розкол українського суспільства, набирає обертів. Тепер загарбники взялися за “народну творчість”. Новий відеотренд про “будні ухилянта” шириться ТікТоком та іншими популярними соцмережами та намагається обурити українців. “Сєвєродонецьк онлайн” проаналізував, з якою метою кремль активізував пропагандистську машину цього разу.

Нові ТікТок тренди — цього разу кремля?

Останнім часом у ТікТок та інших соцмережах масово з’являються ролики, на яких нібито українські чоловіки знімають себе на відео за кордоном на відпочинку та називають себе “ухилянтами”. Про це 16 квітня повідомили у Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України. Провокативний контент миттєво набрав чимало переглядів та коментарів авдиторії. Серед них — як схвальні, так й обурливі відгуки, й це тільки посприяло просуванню “творчості” у тренди соцмереж.
У ГУР зауважують, що для подібного контенту одночасно були створені “народні” пісні, у текстах яких основним меседжем є вихваляння “ухилянтів”.


“Синхронність появи численних пісень та відео, що “героїзують” чоловіків, які відмовляються стати на захист власної країни, анонімність їхніх авторів та просування цього контенту організованими групами ботів свідчать про цілеспрямовану ворожу пропагандистську кампанію. Вказана ІПСО ― класична технологія розколу суспільства, коли з одного боку є “оборонці”, а є “ухилянти”. Мета таких дій ворога ― зірвати мобілізацію, збільшити напругу в суспільстві через внутрішнє протистояння”.

Також у відомстві наголосили, що пропаганда кремля не припиняє спроб підірвати українське суспільство зсередини, дискредитувати образ захисників і захисниць України, застосовуючи для цього будь-які методи.


“Закликаємо всіх критично ставитися до інформації, яка надходить з анонімних джерел і завжди памʼятати, що можливістю жити й, зокрема, споживати різноманітний контент у соцмережах ми завдячуємо лише оборонцям України”.


“Будні ухилянта” - що відомо

колаж: bilopillia.city

TikTok - соцмережа, у якій виник та “завірусився” тренд під назвою “будні ухилянта”. На коротких відео молоді чоловіки демонструють своє дозвілля: відпочинок за кордоном, прогулянки, вечері у ресторанах тощо й з відповідними хештегами “ухилянт”, “я ухилянт”.
Інтернет-простір заполонили ролики з підписами “Будь-яка погода хороша, коли ти ухилянт”, “Важкі будні ухилянта” тощо.

Після того, як контент набув шаленої популярності через активний фідбек від глядача, тренд підхопили й військовослужбовці та волонтери, які почали записувати відео з фронту та військової служби під заголовком: “Будні, коли ти не ухилянт”.

        

скріншот з відео ТікТок


Після того, як обговорення провокативного тренду поволі спадали, у ТікТок з'явилася та почала набирати популярності нова пісня під назвою "Я ухилянт".

"Кордоні позакривали, закони сприйняли і я став ухилянтом. Ухилянт, хлопець гарний, молодий. Ухилянт, років 25"



Пісня теж знайшла відгук в авдиторії. І часто — схвальний.
Слід зазначити, що на записаних відео роликах не можна певно визначити, чи є ці чоловіки призовного віку, чи підпадають під мобілізацію, або просто давно живуть за кордоном. Але тут російська ІПСО все ж спрацювала: кремлю вдалося розколоти суспільство, протиставити життя цивільних чоловіків та тих, хто наразі виборює свободу України та їхніх рідних, які чекають на захисників вдома.

Небезпека соцмереж

    

“Сєвєродонецьк онлайн” неодноразово писав про низку соцмереж, у яких українці можуть потрапити під вплив російської пропаганди та ІПСО. Зокрема, російський месенджер Telegram та китайську соцмережу TikTok. Голова комітету з інформаційної політики Ярослав Юрчишин нещодавно оголосив, що відповідні мережі спробують попередньо обмежити, а не заборонити.
Також у квітні Центр протидії дезінформації повідомив, що почались перемовини з представництвом ТікТок щодо можливості боротьби з російськими ІПСО. Ще раніше Центр оприлюднив список TikTok-каналів з поширення ворожої пропаганди. Зазначимо, що за інформацією Головного управління розвідки, впродовж 2023 року російська федерація витратила близько пів мільярда доларів на створення пропаганди так званими “некомерційними” організаціями.

 
“Йдеться про формально не пов’язані з державою-агресором структури, які позиціонують себе як “автономні”, але насправді на замовлення Кремля виробляють так званий “патріотичний контент” для поширення в інтернеті: блоги, новини, фільми, серіали, відеоігри тощо”.

Як зазначає розвідка, виділені кремлем мільярдні бюджети організації зобов’язувались витратити на внутрішню пропаганду з метою:

  • виправдання агресії рф проти України;
  • формування лояльної громадської думки до путінського режиму;
  • впливу на свідомість російських військовослужбовців шляхом прославлення їхньої участі у війні.

“Збільшення витрат на приховану пропаганду для внутрішньої аудиторії може свідчити як про зниження рівня довіри до офіційних традиційних медіа держави-агресора, так і про спробу путінської диктатури взяти під контроль інтернет-середовище в росії”, – зазначають у пресслужбі ГУР.
Водночас Територіальні центри комплектування України почали поширювати агітаційні відео, які могли б заохотити українців до мобілізації. Відповідний ролик з’явився на сторінці Львівського обласного ТЦК на фейсбуці. Сюжет демонструє певний перелік причин, через які чоловіки не йдуть в армію, та російський військком, який уважно вислуховує аргументи та … відсилає на війну на боці рф.
Наша редакція наголошує: дбайте про екологічне вживання контенту соцмереж. Читайте та дивіться тільки перевірені ресурси. Наприклад, “Сєвєродонецьк онлайн” вже вдруге потрапив на інтерактивну Мапу рекомендованих медіа за результатами незалежного експертного оцінювання у першому півріччі 2024 року.