В Україні може зупинитися ринок міжнародних автоперевезень: водії без бронювання, їх знімає з рейсів ТЦК

В Україні може зупинитися ринок міжнародних автоперевезень: водії без бронювання, їх знімає з рейсів ТЦК

Через недосконалі норми бронювання, а також у зв’язку із набранням чинності з 18 травня закону про мобілізацію, ринок міжнародних автоперевезень може опинитися на межі зупинки.

На цьому наголосив віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників України Володимир Балін, повідомляє Укрінформ.

"Ми бачимо тенденцію до скорочення кількості вантажного транспорту у міжнародному напрямку. Наприклад, в є-черзі, попри сезон, зменшується кількість реєстрацій. Водії відмовляються виходити в рейси, бо бояться, що їх зупинять на пунктах пропуску, а такі випадки вже є, або, перетнувши кордон, кидають транспортні засоби, вантаж і не повертаються в Україну. Ми вважаємо, що це вже незабаром може призвести до певного колапсу не лише транспортної галузі в Україні, а й в економіці загалом. Тому ми разом з учасниками ринку звертаємося до державних органів із закликом про створення прозорої та зрозумілої системи бронювання, в нашому випадку, для водіїв-міжнародників і інших наших фахівців", - сказав Балін.

Він підкреслив, що існуюча система бронювання не враховує специфіку галузі. Зокрема, того факту, що переважна кількість підприємств є малими і середніми, в ній працюють багато ФОПів. У той час як постанова Кабінету міністрів №76 щодо бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану не регулює питання надання броні саме для фізичних осіб підприємців.

Наразі уряд готує новий порядок бронювання. На думку учасників ринку, транспортну галузь також слід розглядати як критично важливу для існування економіки на рівні з агросектором, IT та іншими.

"Також варто визнати критично важливими і низку дефіцитних для нашого ринку професій, як-от саме водіїв з міжнародних перевезень, електрогазозварників, слюсарів-механіків – це ті фахівці, підготовка яких потребує певного часу і без кого не може функціонувати більш-менш велике автопідприємство", - зауважив Балін.

За його інформацією, станом на 6 травня до Міністерства з розвитку громад, територій та інфраструктури звернулося 18 компаній, з яких статус критично важливого отримали тільки 5. Наразі, за оцінками учасників ринку автоперевезень, бронь від мобілізації мають десь менше 5% працівників галузі.

В асоціації запропонували на законодавчому рівні ухвалити рішення про те, що бронюванню мають підлягати ті підприємства, які розпочали свою діяльність до 2022 року, мають ліцензії на міжнародні автоперевезення і підтверджені факти перетину державного кордону. Також всі працівники в таких компаніях мають бути офіційно працевлаштованими ще до початку повномасштабного вторгнення.

Крім того, в АсМАП прогнозують ускладнення ситуації з 18 травня, коли набере чинності новий закон про мобілізацію.

"Наразі до нас надходить інформація, що нібито прикордонники на пунктах пропуску вже попереджають водіїв, що з 18 травня без відмітки в облікових документах вони не будуть їх випускати за кордон. На сьогодні таких вказівок немає, але ми всі розуміємо, що з 18 травня у прикордонників з'явиться право вимагати ці документи у будь-якої людини. Ми не чули про те, що держава планує вживати якихось заходів для зупинки з 18 травня міжнародних вантажних і пасажирських перевезень саме на пунктах пропуску і сподіваємося, що такою ця позиція і залишиться", - додав Балін.

Нагадаємо, 8 квітня стало відомо, що працівники єдиного телемарафону підлягають бронюванню від мобілізації. Крім того, мінкульт додав до списку підприємств, які вважаються критично важливими для забезпечення життєдіяльності населення під час мобілізації, "Пересувний цирк України".

Цей факт викликав обурення українців у соцмережах. Після цього прем'єр Денис Шмигаль доручив міністерствам розробити оновлену постанову про бронювання працівників і визначення критично важливих підприємств.

І Кабмін змінив порядок бронювання. Якщо до змін списки заброньованих працівників затверджував Генштаб ЗСУ, то тепер це робитиме Міністерство оборони.

Крім того, Офіс президента та ініціативна група у Верховній Раді обговорюють два різні підходи щодо критеріїв для економічного бронювання від мобілізації.

За першим, який пропонують в ОП, працівник повинен мати "білу" заплату у щонайменше 30-35 тис. грн і платити з неї податки, за другим підходом роботодавець має платити 20 тис. грн за заброньованого працівника щомісяця.