“Наша пісня — гарна й нова” - нова порція фейків від роспропаганди

“Наша пісня — гарна й нова” - нова порція фейків від роспропаганди

Чергова хвиля російської маніпуляції заполонила соціальні мережі українців. Цього разу кремль активно поширював її навколо святкування 9 травня та тригерної теми — мобілізації. Тож “Сєвєродонецьк онлайн” вчергове проаналізував ворожі наративи та нагадав, як не стати жертвою пропаганди.

“Зі сльозами на очах” - маніпуляції навколо 9 травня

У зв’язку з травневими пам’ятними датами російська пропаганда активно маніпулювала темою перемоги у Другій світовій війні останні тижні. Ворог намагався запевнити, що українці, попри відмови від радянської спадщини, все ще вважають 9 травня Днем перемоги та беззаперечним святом.
Так, прокремлівські ресурси поширювали фото та відео людей, зокрема молоді, які несуть квіти до “вічного вогню” у Києві, звісно, акцентуючи це як масове явище.

У Центрі протидії дезінформації ж зазначили, що популярність Дня перемоги в Україні уже протягом багатьох років стабільно знижується. Згідно з соціологічними дослідженнями – лише 11% українців досі вважають цей день святом. Це є рекордно низьким показником за всю історію незалежної України, а відмова від Дня перемоги 9 травня на користь Дня пам'яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 8 травня не є “насаджуванням нових порядків”, як це подає російська пропаганда у соцмережах, а є відповіддю на запит суспільства.
Але попри все пропагандисти продовжували маніпулювати темою.

“Сьогодні Україна вперше за всі роки незалежності не відзначатиме офіційно День перемоги. (…) Але й цього року українці вже починають активно шукати інформацію про нього. Цей запит зранку став найпопулярнішим запитом з України, за даними сервісу Google Trends”.

Ворожі ресурси акцентували, що “спроба Зеленського скасувати День перемоги провалилась”, а українці, як і раніше, вважають цей день важливим, а отже, перебувають в інформаційному полі рф, пише видання “Стоп фейк”.

Насправді ж ця інформація є маніпуляцією. У сервісі Google Trends дійсно зазначають, що 9 травня цього року пошуковий запит “День перемоги” був популярним. Проте переважна більшість цих запитів йшла з анексованого росією Севастополю, всього півострову Крим, а також Луганщини, яка була майже повністю окупована рф у 2022 році. На четвертому та п'ятому місцях – Донеччина та Херсонська область, значні частини яких перебувають під тимчасовою окупацією російських військ. Отже, ці пошукові запити могли здійснюватись масово та сплановано з окупації для створення потрібного кремлю наративу про те, що українці нібито, як і раніше, хочуть відзначати “День перемоги” разом із “братнім народом” рф.

Кампанія “Ухилянт”. Продовження

Як зазначають у “Центр протидії дезінформації”, російські пропагандисти продовжують проводити дезінформаційну кампанію “Ухилянт”. Фактчекери зауважують, що рф продовжує спроби зриву мобілізації в Україні через інформаційні операції у мережі
Тож росіяни не зупиняють спроб популяризувати кампанію з “романтизації” ухилення від військової служби. На меті — тотальний зрив мобілізації в Україні.

    

“Зокрема, Центр фіксує активізацію флешмобу “Ухилянт”. У Тіктоці та інших соцмережах з'явилася велика кількість відео з жінками, які називають себе “ухилянтками”. Для своїх відео вони використовують видозмінену під “ухилянтський” тренд популярну пісню та висловлюють підтримку чоловікам, які втекли за кордон, щоб уникнути служби у війську”, - йдеться у повідомленні.

Пропагандисти наполегливо застосовують вже класичну технологію розколу українського суспільства, поширюють публікації для просування наративу про нібито “привілейованих” громадян, які не підпадають під загальну мобілізацію. Мета цих дій – дискредитувати її та посилити напругу. Саме таким чином рф намагається підірвати обороноздатність України.
Раніше “Сєвєродонецьк онлайн” писав, що TikTok - соцмережа, у якій виник та “завірусився” тренд під назвою “будні ухилянта”. На коротких відео молоді чоловіки демонструють своє дозвілля: відпочинок за кордоном, прогулянки, вечері у ресторанах тощо й з відповідними хештегами “ухилянт”, “я ухилянт”.

Фейк про зняття готівки

Ще одна маніпуляція, яка ширилася інтернетом протягом останніх тижнів. російські телеграм-канали та медіа поширили фото, де нібито на екрані банкомата повідомляють про ліміт щодо зняття готівки у розмірі 100 грн на день для чоловіків призовного віку. Щоб скасувати обмеження — потрібно оновити дані у ТЦК.
Це фейк, пише видання “Вокс Чек”.

  

Зображення відредагували. На оригінальному фото можна побачити не банкомат, а термінал самообслуговування “ПриватБанку” для здійснення платежів, який не видає готівку, а лише приймає. За зворотним пошуком у Google Lens можна знайти оригінальне фото, яке використали для створення фейку. Це негативний відгук про несправність термінала самообслуговування у місті Первомайськ на Миколаївщині. Його опублікували ще у 2021 році.
На самому ж сайті “ПриватБанку” не вказано про обмеження на зняття готівки у вигляді 100 грн на добу. Наразі з гривневих та валютних рахунків в Україні можна зняти до 100 тисяч, а у новому положенні про мобілізацію немає жодних згадок щодо обмежень, які стосуються рахунків чоловіків призовного віку.

Наша редакція наголошує: дбайте про екологічне вживання контенту соцмереж. Читайте та дивіться тільки перевірені ресурси. Наприклад, “Сєвєродонецьк онлайн” вже вдруге потрапив на інтерактивну Мапу рекомендованих медіа за результатами незалежного експертного оцінювання у першому півріччі 2024 року.