Психологи допомагають дітям переселенцям відволіктись від жахіть війни

Психологи допомагають дітям переселенцям відволіктись від жахіть війни

Психологи на Львівщині проводять з дітьми переселенцями заняття з арт-терапії.

Про це повідомляє пресслужба ЮНІСЕФ в Україні.

Два поверхи львівської Smart-бібліотеки заполонили діти. Вони малюють, ліплять із пластиліну, розповідають про себе та уявляють місце, де їм затишно й безпечно. Під час творчого процесу хлопці і дівчата діляться своїми емоціями, сильними переживаннями та отримують багато позитивних вражень і нових навичок. Фахівці проєкту за підтримки ЮНІСЕФ використовують арттерапію у роботі з дітьми різного віку, адже спектр технік та інструментів цієї методики надзвичайно широкий.

Діти кладуть долоню на листок паперу та старанно окреслюють її, обводячи кожен пальчик. «Вправа "Долонька" — одна з моїх улюблених», — говорить психологиня Наталія. Сьогодні вона працює з дітьми молодшого шкільного віку та дошкільнятами.

На заняття діти приходять із різними очікуваннями та емоціями, однак після двох годин арттерапії всі задоволені та усміхаються.

Заняття з арттерапії

Спеціалісти проєкту дають дітям такі завдання, які допомагають їм поділитися своїми переживаннями, заспокоїтися та отримати позитивні емоції. Наприклад, щоб позбутися своїх страхів, діти символічно їх зображують та викидають у коробку з написом «Банка тривог». Психологи просять дітей намалювати речі, які їм дарують радість, або зобразити місце, у якому вони почуваються безпечно.

Так, десятилітня Ксенія намалювала мухомор, оскільки їй подобаються білий та червоний кольори. Восьмирічний Маркіян зліпив із пластиліну улюбленого супергероя — Бетмена, оскільки той сильний і має крила. «Я намалювала свою кімнату. Це моє місце затишку. Там ще було ліжко, інші меблі. Мені цікаво на заняттях. Я навчилася працювати в команді, познайомилася з дівчатами», — розповідає чотирнадцятирічна Олександра, яка прийшла на заняття вже вдруге. Дівчинка каталася на велосипеді, займалася вдома гімнастикою, щоб відволіктися від тривожних думок про війну. Тепер їй, які і іншим дітям, допомагають у цьому заняття з арттерапії.

«Доволі часто підлітки не хочуть розповідати про свої страхи, навіть про вподобання та свої сильні сторони. Але коли вони малюють або ліплять із пластиліну, розслабляються, довіряють процесу, собі та, відповідно, нам», — говорить психологиня Галина, яка працює переважно з підлітками. Вона наголошує, що діти вчаться презентувати себе, адже всі заняття починаються зі знайомства.

За допомогою арттерапевтичних технік діти вчаться збалансовувати свій емоційний стан. Приміром, малюють колами або інтенсивно — до дірок у папері, щоб зменшити тиск емоцій, знизити рівень агресії. «Коли діти малюють чи ліплять із пластиліну, вони не лише розслабляються, а й часто створюють дуже красиві речі — справжні шедеври», — усміхається Галина.

Заняття з арттерапії

«По-перше, арттерапія стабілізує психоемоційний стан, адже займатися приходять діти з різним досвідом. По-друге, під час занять ми шукаємо та розкриваємо разом їхні опори — як внутрішні, так і зовнішні — ті речі, які допоможуть їм пережити страшний час війни. Коли діти стикаються з труднощами, то вже знають, що можуть спиратися на себе або оточення», — розповідає психологиня Наталя. Її колега Ілона додає, що дітям необхідно відчувати підтримку та знати, що всі почуття важливі.

Малюнки дітей розповідають про їхні переживання, втрати та мрії. «Під час занять підходила до дітей із внутрішньо переміщених сімей. Вони малювали своїх домашніх тварин, які з різних причин залишилися вдома, пригадували улюблені місця. Діти пережили складні події, і арттерапія допомагає їм про них розповідати та потихеньку відпускати травматичний досвід», — ділиться вона своїми спостереженнями.

Заняття з арттерапії

Фахівці намагаються знайти індивідуальний підхід до кожної дитини. Психологиня Наталя пригадує історію хлопчика Михайла, якому вдалося з родиною евакуюватися з Маріуполя у Трускавець. На першому занятті він бешкетував, щоб привернути до себе увагу. Втім під час другої зустрічі уважно слухав Наталю та чемно виконував усі інструкції. Вона підійшла до хлопчика, похвалила і сказала, що він зовсім інакший. Михайло відповів: «Ви, фахівці, залишилися такими ж — так само усміхаєтесь і любите нас». Наталя говорить, що такі зміни в настроях дітей надихають працювати далі.

Раніщеповідомлялось, що для переселенців збудували модульне містечко на Київщині.