Електронна акцизна марка – це ефективний механізм контролю за обігом підакцизних товарів

Як повідомили у прес-службі Державної фіскальної служби України автоматизована система контролю за обігом підакцизних товарів «Електронна акцизна марка», Концепцію створення та впровадження якої було схвалено Урядом 6 липня 2016 року, стане ефективним механізмом протидії реалізації фальсифікованої підакцизної продукції та посилить контроль за сплатою акцизного податку. Про це повідомив директор департаменту податків і зборів з юридичних осіб ДФС Олексій Лишенко.
За його словами, автоматизована система забезпечить комплексний контрольно-попереджувальний моніторинг у сфері обігу підакцизних товарів, який охопить всі стадії – від виробника або імпортера до підтвердження факту реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів через точку роздрібного продажу кінцевому споживачу.
«Протягом минулого року ДФС опрацьовувалися різні варіанти побудови системи контролю за обігом товарів, маркованих марками акцизного податку, серед яких були пропозиції і від європейських фірм, і від вітчизняних підприємств. Однак, жодна із запропонованих систем не надавала комплексного вирішення цього питання на всіх етапах руху товарів між виробником, оптовиком та роздрібною торгівлею. При цьому важливим було, щоб запровадження системи не призвело до додаткових фінансових витрат оптових та кінцевих реалізаторів продукції. Саме тому фахівцями ДФС було розроблено своє бачення функціонування системи», – зазначив Олексій Лишенко.
Як розповів посадовець, автоматизована система передбачає нанесення на паперову марку спеціального графічного коду. Це дозволить за допомогою спеціального пристрою та/або смартфону із спеціалізованим програмним забезпеченням оперативно виявляти контрафактну продукцію, яка маркована з порушенням законодавчих вимог.
Для переміщення товарів від виробника до кінцевого реалізатора використовуватимуться електронні акцизні накладні, зареєстровані у відповідному реєстрі, а облік товарів буде здійснюватися в системі з використанням штрихових (EAN) кодів, які вже сьогодні наносяться на упаковку продукції.
«Впровадження електронної акцизної марки дозволить збільшити доходи бюджетів усіх рівнів за рахунок повного обліку виробництва й обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів в Україні, а також виключить можливість реалізації цих товарів без сплати акцизного податку. Такий контроль сприятиме і зменшенню обсягів тіньового ринку», – наголосив Олексій Лишенко.
Він також зазначив, що завдяки автоматизованій системі буде створено єдиний інформаційний простір та сформовано базу даних про рух алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Крім того, підвищиться ефективність упередження та виявлення фактів порушення законодавства у сфері обігу підакцизних товарів. Водночас із впровадженням електронної акцизної марки споживачі цієї продукції отримають можливість оперативного контролю якості і легальності походження зазначеної категорії товарів.
Наразі в ДФС працюють над розробкою відповідних змін до Податкового кодексу України.

ДПІ у м. Сєвєродонецьку