МОН: Цьогоріч навчання дітей-ВПО за місцем перебування необов'язкове

МОН: Цьогоріч навчання дітей-ВПО за місцем перебування необов'язкове

Навчання у школі за місцем фактичного перебування буде обов'язковим для дітей-переселенців з 1 вересня 2025 року.

Про це йдеться в інструкції щодо переводу дітей-ВПО до шкіл за місцем перебування, яку розмістило Міністерство освіти та науки України на своїй сторінці у Facebook.

“Зверніть увагу, що навчання за місцем перебування необов’язкове цього навчального року. Але ми заохочуємо батьків за можливості повертатися до очної форми, щоб учні глибше занурювались в освітній процес, отримували більше уваги від учителів та взаємодіяли з однолітками”, - зауважили у міністерстві.

Водночас в інструкції йдеться про те, що очне навчання у школі за місцем фактичного перебування буде обов'язковим для дітей-переселенців з 1 вересня 2025 року.

Відповідну інформацію також підтвердила менеджерка проєкту "Школа офлайн" Надія Кузьмичова в інтерв’ю "Освіторії". Зокрема, на питання, коли розпочнуться зміни відповідно до проєкту "Школа офлайн" та як будуть навчатися діти з вересня 2024 року, вона відповіла: 

"Повноцінне впровадження почнеться з вересня 2025 року. Проте очікуємо, що накази будуть підписані у серпні 2024 року, щоб створити нормативне підґрунтя впровадження цих змін. Насправді частина областей уже втілюють окремі інструменти цієї політики. Цей рік важливий як перехідний пілотний етап. Проте якщо область не готова і не спроможна втілювати зміни вже цього вересня, це не буде порушенням. Школи можуть працювати так, як звикли, усвідомлюючи, що з наступного вересня вони вже зобов’язані впроваджувати ці зміни".

За словами Кузьмичової, вчителі та діти можуть і далі працювати у дистанційному форматі.

"Обов’язку перейти у школу за місцем проживання з вересня цього року ще немає. Проте можливість така уже буде. Ми наполягаємо на тому, що дистанційна освіта не замінить очну, тим паче в тому варіанті, в якому вона існує в сучасних українських школах. А от із вересня 2025 року батьки будуть зобов’язані перевести дитину у школу за місцем проживання", - зазначила вона.

Для перевірки кількості місць у школах за місцем перебування ВПО у МОН пропонують скористатися сайтом Інституту освітньої аналітики (розділ "Наявні місця (ЗЗСО)").

  

За наявності вільних місць батьки мають подати заяву про зарахування до навчального закладу та проінформувати про переведення дистанційну школу, у якій дитина навчалася раніше.

Згідно з інструкцією, якщо школа за місцем перебування не може забезпечити місця, дитина може продовжити здобувати освіту дистанційно у своїй школі. Однак батькам необхідно надати директору підтвердження відсутності місць з посиланням на сайт Інституту освітньої аналітики.

 

 

Повноцінне впровадження почнеться з вересня 2025 року. Проте очікуємо, що накази будуть підписані у серпні 2024 року, щоб створити нормативне підґрунтя впровадження цих змін. Насправді частина областей уже втілюють окремі інструменти цієї політики. Цей рік важливий як перехідний пілотний етап. Проте якщо область не готова і не спроможна втілювати зміни вже цього вересня, це не буде порушенням. Школи можуть працювати так, як звикли, усвідомлюючи, що з наступного вересня вони вже зобов’язані впроваджувати ці зміни.

Нагадаємо,  згідно наказу МОН № 850 діти-ВПО втрачають можливість дистанційно навчатись у школах своїх громад, а натомість повинні будуть здобувати освіту за новим місцем проживання. Своєю чергою учні, які проживають в окупації, зможуть продовжувати навчання в українських школах виключно за індивідуальною формою.

На сайті Кабміну зареєстрували електронну петицію щодо скасування наказу. За дві доби вона набрала необхідні для розгляду 25 тисяч підписів.

Коментуючи наказ, у МОН заявили, що дистанційна освіта не може бути довгостроковою стратегією. У Мінреінтеграції додали, що наказ МОН щодо загальної середньої освіти допрацюють, враховуючи потреби учнів на ТОТ.

Водночас парламентська ТСК виступила за збереження права дітей-ВПО на вибір форми навчання.

Пізніше нардеп Павло Сушко, який взяв участь у першому засіданні робочої групи з питань удосконалення наказу, розкритикував зміни, запропоновані МОН. Він заявив, що вони не усувають недоліки попереднього варіанту.